Album                                                                  Demo

Februar 2003

Dissimulation – Miglose… [Ledo Takas Records 2000]

Dette er godt nok en lidt gammel sag fra litauiske Dissimulation, men de 4 spor der er på denne 7" sparker satme gevaldigt røv og så har de jo også lige været aktuelle med fuldlængden "Maras", så det er sgu legitimt nok at give "Miglose…" et par ord med på vejen.

Stilen er beskidt black metal med en ordentlig dosis rock n’ roll. Ligefremhed betyder en masse for bandet, for der er satme ingen kompromis fra bandets side. De tromler alt ned, som en løbsk Abrams M1.

Der er ikke så mange dikkedarer ved musikken og det er sgu egentligt rart at høre et band der kører på og leverer den metal de selv kan lide. Spilleglæden er høj og der strømmer energi ud fra de torturerede højtalere.

Lyden er meget hæderlig og understøtter musikken godt. Produktionen er rå og upoleret og trommer og guitarer lyder dejligt naturlige.

Dissimulation er et band som godt skal skabe noget røre med tiden. Denne EP har i hvert fald givet undertegnede den månedlige dosis nakkeslag. Og så en kolde militæriske stemning der bliver opbygget i nummeret ’Genocidas’, med kolde guitarriffs og endnu koldere trommehvirvler. Derudover leverer bandet også en fed og energifyldt version af Venom’s ’Countess Bathory’, det band stammer en del af gutternes inspiration da også fra.

VIII

Januar 2003

Bloodshed – Skullcrusher [Ledo Takas Records 2002]

Bloodshed er et af de nye fremadstormende death metal bands som forstår af uddele flyvskaller. Der er tryk på drengen fra start til slut og aggressionerne flyder som honning fra en bikube på en varm sommerdag.

For at undgå forvirring skal det lige nævnes at "Skullcrusher" også er udgivet på CD af Code666, så der er 2 versioner.

Der er 4 numre og så en intro at finde på skiven. Hele vejen igennem er standarden utroligt høj. Musikken er velskrevet og indeholder hooks på de rigtige steder, man kan ikke undgå at ryste sin manke til musikken. Stilen er et sted imellem grænselandet af death og black metal. Opbygningen af numrene er mere traditionelt death metal, hvorimod guitarens riffs bliver rykket af sted i bedste black metal stil for det meste. Guitaren har også en kold og grum lyd, som leder tankerne hen på den svenske black scene. Vokalen er growlende og snerrende, altså en god variation. Den snerrende vokal besidder megen ondskab og aggressionen og sparker seriøst røv.

Alle numrene på skiven har en ufattelig dynamik og et suverænt drive. Lyden er også tilforladelig og har masser af energi at dele ud af.

Dette er en lille perle på den brutale svenske scene og alle death metal fanatix burde tjekke enten vinylen eller CD’en ud, der er smæk for skillingerne. Bloodshed mener det sgu seriøst med deres hårdt sparkende metal og lader ikke nogen noget tilbage. Dette kunne meget vel være fremtidens band, for hvis de holder stilen herfra, så styrer de snart verden med deres knusende metal.

VIII

Demon Realm – Blandede bolcher

Her er så 3 numre fra 3 forskellige udgivelser som de danske black metal konger har medvirket på eller forhåbentligt kommer til for det ene tracks vedkommende. Jeg har smidt dem her under 7", da 2 af de 3 tracks stammer fra 7" skiver, den sidste skæring er godt fra en Cd udgivelse, men bær over med mig.

Udgivelserne er "Awaiting The Glorious Damnation Of Mankind" som er en 4 vejs split 7", som udover Demon Realm byder på canadiske Axis Of Advance, græske F.R.O.S.T. og franske Garwall. Nummeret som Demon Realm smider i vores ører er den alt for fede og stemningsfulde ’Commence The Final War’. Nummeret byder på En kanon mørk atmosfære, nogle rigtigt onde guitarriffs. Og så er bassen stor og fremtrædende, det klæder gutternes musik. Temposkiftene spiller også i dette nummer en stor rolle og så er vokalen helt suveræn.

En gang i tidernes morgen medvirkede bandet også på kompilationen "The Return Of Darkness And Hate" som blev smidt på gaden af franske Drakkar Productions. Danskerne bidrager med nummeret ’Divinity And Immortality Are Mine’ og endnu engang viser de deres sublime klasse. Tempoet er tungt og malende og endnu engang en overgrum vokalpræstation og så er lyden helt i toppen.

Til sidst har vi så det, der nok er mit favorit Demon Realm nummer ’Only The Blood Knows’, der er satme en skam det endnu ikke er udgivet. Det skulle have medvirket på en split 7" med svenske Unpure, som skulle have set dagens lys i 2001, men det er endnu ikke sket. Guitararbejdet i nummeret er suverænt, de første riffs sparker røv og knuser kristne sjæle og afslutningen på tracket holder også hårdt. Nummeret er temmelig klassisk opbygget og bandet fremfører det til perfektion. Highlight er som altid den grumme skrigende vokal, den kan man ikke få for meget af. Og så byder nummeret nok også på det bedste trommespil, jeg har hørt på et Demon Realm nummer, suverænt.

Alle 3 tracks holder hårdt og gør hvad du kan for at få fat i dem, de er en del af Danmarks black metal historie, hil Demon Realm!

VIII

August 2001