Sorrowful Winds – The Age Of Dreams [NMC/Metalfighters Distro 2001]

Storslået og progressivt heavy metal er hvad mine øregange bliver budt på, med denne skive fra Sorrowful Winds. Bandet slår på sine tekniske færdigheder og flervokaleri i et væk, men det er som om at filmen flere steder bliver brudt.

Der er intet at indvende imod musikernes kunnen, da de alle er meget dygtige med deres henholdsvise instrumenter. Det er også deri at problemet skal findes, da det musikalske flow hele tiden bliver brudt, på grund af at de 5 grækere hele tiden og igen, skal vise deres ekvilibristiske kunnen til hele verden. Selve musikken er i sig selv meget fed og de meget vekslende vokaler fungerer også rigtigt godt. Desværre ødelægges meget af de mange soloer og opvisninger. Hvis man er til progressivt neoklassisk symfonisk heavy metal onani, er dette skiven man længe har ventet på.

Nu kender jeg ikke meget til selskabet NMC, men de må ikke have mange penge. Grunden til denne påstand ligger i produktionen som "The Age Of Dreams" har fået. Den er nemlig meget tynd og støtter instrumenterne dårligt, og de er meget tæt på en dødssynd, når nu bandet fremhæver de enkelte instrumenter så meget som de gør. Jeg tror at en ordentlig og stor produktion ville kunne hjælpe Sorrowful Winds et langt stykke, for denne discount lyd som er på denne skive holde sgu ikke en meter.

Skiven er sgu meget fed og der er også rigtigt mange fede momenter på den, desværre bliver de enkelte tracks for ofte slået i stykker af den evindelige instrument onani, og det bliver i længden meget hårdt at lytte på. Hvis drengene arbejdede lidt på opbygningen af deres sange til næste gang, tror jeg at resultatet bliver helt forrygende. Selvom de musikalske og vokalmæssige udfoldelser for det meste er af topklasse, trækker produktionen og onanien dog skivens helhedsindtryk alt for langt ned, men dog stadig et spændende album. Og så arbejd forhelvede på det keyboard, det kan sgu da ikke passe at det for det meste skal lyde som et forpulet stykke legetøj til 99 DKK i BR!

6/10