Kotipelto – Waiting For The Dawn [Century Media/Nordic Metal 2002]

Man kan sgu ikke påstå at drengene i Stratovarius hviler på deres laurbær. Når de ikke har travlt med hovedbandet er det solo karrieren som bliver plejet. Det har resulteret i dette udspil fra Stratovarius’ stemme.

Selvfølgelig er hovedvægten på albummet lagt på Timo Kotipelto’s alt for fede vokal, det er sgu da naturligt nok. Men der er også fed tråd i lange baner. Alle de musikere som Timo har opstøvet til dette projekt, er virtuoser på deres respektive instrumenter, og det lader sig høre. Især de 3 guitarister som er inde over musikken smadrer godt til den. Der er klassisk power metal, melodisk rock, neoklassiske stykker, ja der er alt. Bassisten og trommeslagerne gør det også godt, dog irriterer trommernes lyd mig af og til, den bliver sgu for kold og klinisk. De 2 mænd som styrer tangenterne gør det til tider også godt, men nogle af keyboardets lyde er sgu, efter min mening, for langt ude.

Der bliver budt på masser af variation i løbet af de 12 tracks, det spænder sig fra uptempo power metal, til mørk tung rock. Selvom den lyse og kraftfulde vokal tager lidt af den dystre stemning væk.

Er du til fed vokal og suveræne musikalske udgydelser er denne skive et must. Der er overflod af de 2 førnævnte ting. Jeg synes bare der mangler noget sjæl, og det er noget der betyder en del i min bog. Man kan sgu sagtens samle en bunke gode musikere og en god vokalist, det betyder uden tvivl en masse lette penge i kassen, men… Dog kan denne skive godt tåle en masse rotationer, på grund af suveræniteten i de udøvendes præstationer.

7/10