Eidolon – Coma Nation [Metal Blade/Nordic Metal 2002]

Canadierne med Glen Drover i besætningen har jeg sgu aldrig før beskæftiget mig med, så jeg så meget frem til at høre deres nyeste udspil.

Om forventningerne så er blevet indfriet bliver nok klarlagt i løbet af anmeldelsen. Umiddelbart leverer bandet god gedigen power metal med masser af dejlig melodi, og i løbet af de 10 skæringer bliver der også leveret rent speed metal. Alle Megadeth fans vil sgu blive glad for nummeret ’A Day Of Infamy’, kanon metal. Der er lagt stor vægt på Drover’s spil på den seksstrengede. Det er der egentligt ikke så meget mærkeligt i da han styrer spaden alt for fedt. Hvis man vil have en skive med masser af aggressivt og pågående guitarspil, samt fede soloer og nogle fængende melodier, er "Coma Nation" skiven.

Bandet har siden sidste udgivelse fået ny vokalist, og jeg håber satme den forrige leverede en bedre vokal end Pat Mulock. Fuck en skuffende vokal, den er til tider så stinkende ringe at den ødelægger det hele. Der er meget få højdepunkter, men det førnævnte track og et par andre, hvor han formår at fremstå som en billig kopi af Dave Mustaine, er til at høre på.

Brormand Shawn Drover styrer tønderne med en usvigelig sikker hånd. Han gør det faktisk rigtigt fedt. Desværre er stortrommernes lyd lidt sjappede, det kan for alvor høres i et hørebøffer med max volume. Under samme oplevelser er der også en masse støj fra vokalen, hvor der er endt nogle høje toner et eller andet sted i baggrunden. Men ellers en stor og kraftfuld lyd, som hjælper musikken godt på vej.

"Coma Nation" er et ganske udmærket udspil, men jeg synes sgu at det bliver lidt dræbende i længden, 62 minutter er lige i overkanten. Eidolon har en masse fede ideer og de leverer også en masse fed tråd på skiven. Meget af det er bare hørt mange gange før, og ikke engang det sidste nummer, det 18 minutters lange ’Within The Gates’, kan løfte albummet helt op.

7/10