Mourning Caress – Imbalance [Arise Records/Nordic Metal 2002]

Det som strømmer ud af højtalerne når dette udspil fra tyske Mourning Caress sættes i gang, er en gang svensker inspireret death metal med kraftige rock influenser.

Bandet har et meget melankolsk touch over deres musik, uden at skabe samme stemning som f.eks. Katatonia. Det er så heller ikke meningen, da der er meget mere gang i det her og så er der også et enkelt glad riff her og der. Kontrasten imellem det livsbekræftende og det melankolske fungerer faktisk rigtigt godt. Der er en del svensker-agtige melodi stykker, men der også et par stykker som har bund i hjemlandets powermetal. Dertil kommer nogle rimeligt rockende bundrytmer og strukturer, som binder skiven sammen. Vokalen er meget fed og varierende og det kan godt lyde som om at forsanger Gerrit Mohr, har fundet lidt inspiration i Michael H. Andersen’s tidlige arbejde i Withering Surface. Der er faktisk også et par stykker i løbet af skiven, som lyder som noget det nævnte band kunne have lavet.

Lyden er rigtig fed og stor. Den er fuldt ud fyldest gørende for musikken, og understøtter alle bandets elementer godt. Albummet er selvfølgelig indspillet, fristes man til at sige, i Stage One med Andy Classen og mastered i Finnvox, meget bedre kan det vist ikke gøres.

Mourning Caress byder på en rockende og fængende gang metal, med en del fede melodier og lidt melankoli her og der. Dog overtager sørgmodigheden aldrig helt og man ender ikke som et slidt vrag efter at have hørt på "Imbalance", tvært imod for man genoprettet balancen, hvis den da trænger til det. Vi skal nok komme til at høre en masse mere fra dette tyske band, denne skive er i hvert tilfælde rigtig fed og den skal du sgu tjekke ud, det kunne jo være at det er dig den siger noget!

7/10