Thunderstone – Thunderstone [Nuclear Blast/VME 2002]

Så er der finsk heavy metal på programmet, Thunderstone leverer flotte kompositioner krydret med lidt guitarlir her og der, så der skulle være lagt i ovnen til fest.

Selvom om udspillet her virker meget gennemarbejdet og kompositionerne ved første ørekast lyder gode, så kommer der hurtigt kurer på tråden. Der er simpelthen for mange gentagne elementer i løbet af de enkelte numre og det gør at albummet bliver en halvkedelig affære. Det virker som at bandet finder sig et godt komponent og så misbruger det, fordi det er fedt, det holder bare ikke i længden.

Det er sgu ikke fordi musikerne ikke har styr på deres instrumenter. Musikken er virkeligt velspillet og det er da også vellyd der kommer fra de respektive instrumenter. Især de mange neoklassiske leads og de par dueller der er at finde på skiven er fede. Den altid pulserende bas, som fint kommer frem i lydbilledet, er også en fornøjelse at lytte på.

Vokalisten har en fed stemme, men bliver med tiden lidt små trættende at høre på, da der ikke forekommer så mange vokalvariationer i løbet af de 10 numre.

De første par gange man lytter på albummet, er man sgu tilfreds med hvad man hører, men som tiden gør begynder man så småt at kede sig. Kompositionerne er simpelthen bygget op for kedelig, der mangler ofte noget kraft eller noget andet der kan bibeholde lytterens interesse. Men er du die hard heavy metal/power metal fan, så prøv dog at tjekke svinet ud, det kunne jo være du kunne bruge den, musikerne viser i hvert fald godt håndværk.

5/10