Katatonia – Viva Emptiness [Peaceville/Nordic Metal 2003]

Få mennesker har en vokal som Jonas Renkse, smerten, indlevelsen, energi udbruddene, ingen kan gøre ham det efter. Derfor er det også kun naturligt at vokalen igennem tiden har fået en større og større plads i Katatonia’s univers.

Musikken på "Viva Emptiness" udtrykkes ved hjælp af støjende guitarer, dissonant bas og fedt trommespil. Trommespillet bevæger sig fra at være utroligt simpelt perkussion og underlægning til resten af lydbilledet, til at være fedt og teknisk anlagt til mere brutalt og vildt med dobbeltstortrommer, god og anderledes anvendelse af tønderne.

Rocken er mørk og skriger smerte og frygt, hele tiden er der en lettere paranoid stemning over musikken og især over vokalen. Især i numrene ’Criminals’ og ’Evidence’ kommer frustration og paranoia perfekt ud i stuen. Derudover er den diskrete brug af mørke 80’er elektro-pop elementer også helt suveræn, den dæmpede mørke elektronik giver den helt perfekte stemning.

Produktionen som indhyller albummet er også perfekt til de musikalske udladninger. Der er en fed rå kant over strengeinstrumenternes lyd, trommerne har et godt bid og vokalen ligger rent og giver det sidste til helhedsbilledet.

Der kan skrives mange sider om denne skive, men jeg vil prøve at begrænse mig og afslutte det nu. Fans af rock og gotisk rock vil være sikre købere af denne skive, og lur mig om den ikke også vil lave lidt rav indenfor mainstream rocken. På en måde er "Viva Emptiness" en perfekt opfølger til "Last Fair Deal Gone Down" og alligevel udtrykkes musikken og følelserne på en helt anden måde. Verdens fedeste vokal og suverænt stemningsfyldt rock er hvad man får med denne skive, gå ned til dealeren og tjek de 2 nævnte numre samt de andre af mine personlige favoritter: ’Ghost Of The Sun’, ’Sleeper’, ’One Year From Now’, ’Walking By A wire’, ’Omerta’ og den instrumentale ’Inside The City Of Glass’ ud, det er for godt!

9/10