The Blood Divine – Rise Pantheon Dreams [Peaceville/Nordic Metal 2002]

Endnu et opsamlingsalbum fra Peaceville’s side, det har vi ikke oplevet før. Denne gang kan man vil fristes til at kalde albummet en nekrolog, da The Blood Divine gik i opløsning i 1998. Inden da nåede bandet der bestod af, Paul Ryan (ex-Cradle Of Filth), Ben Ryan (ex-Cradle Of Filth), Paul Allender (Cradle Of Filth), Darren White (ex-Anathema, Dead Man Dream), Wes "Was" Sarginson (ex-Extreme Noise Terror, ex-December Moon, ex-COF, Johnny Zhivago), at udgive 2 albums.

Begge skiver vakte en del opmærksomhed, især den britiske presse var glade for bandet, og undertegnede er med tiden også blevet lidt småglad for noget af bandets materiale.

Stilen står på gotisk rock med psykedeliske arrangementer. Og det er når de stor-syrede 70’er momenter dominerer lydbilledet at bandet er allerbedst. Og så har de jo også en af England’s bedste vokalister i White, han har satme altid haft en fed og varieret vokal.

Numre fra begge skiver er godt repræsenteret så man får et godt indblik i bandets materiale. Derudover bliver man budt på de 2 ikke før udgivede skæringer ’Revolt’ og ’Forever Belongs’, hvor især den beskidte punkede og ligefremme ’Revolt’ med sin rå lyd får høje point af undertegnende. Den korte ’Forever Belongs’ er sgu også meget fed og byder på noget godt syret guitarlead. Så er der ’I Will Bleed’ som står som "limited", så om den stammer fra en EP eller en kompilation ved jeg ikke, nummeret er meget fedt og byder på alt fra snøftende gothic til aggressions udladning. Til sidst bliver der budt på 2 beskidte live skæringer, nemlig ’Crazy Horses’ og ’Aureole’, fed og rå live lyd og meget fede numre.

The Blood Divine fansene skal selvfølgelig eje denne skive, selvom der ikke bliver budt på det vilde. Uden tvivl vil den hardcore følger af bandet, have skaffet sig alle numrene af andre veje. Skien er også en okay introduktion til bandet, men lidt mere sjældent og ikke udgivet materiale, ville nu have fået pointene højere op.

7/10