Evergrey – Recreation Day [InsideOut Music/Nordic Metal 2003]

4. fuld længde album er svenske Evergrey nu nået til. Og jeg er temmelig sikker på at dette er mit første møde med bandet. Det er en stor fejltagelse, hvis man også kan dømme bandets tidligere skiver ud fra denne.

Bandet byder på et stort album som tager udgangspunkt i halvhårdt progressivt metal, som dog også nyder godt af en masse blødere ting. En af bandets forcer er at mikse de metalliske parter med de blødere og mere kommercielle stemningsfyldte og til tider akustiske passager.

Musikerne i bandet har fuldstændig styr på deres instrumenter og man kan kun være imponeret over dem alle. Der bliver leveret guitarspil i særklasse, både det elektriske og akustiske arbejde er alt for fedt. Ligesom der kan rykkes med til bådede metalliske og mere poppede parter. Keyboardets arbejde er også fedt og langt fremme og de piano stykker vi bliver præsenteret for er sgu også i toppen. Vokalen skal også nævnes som et højdepunkt, et album som bare byder på den, ville kunne høres igen og igen. Silkeblød og følsom, som veksles godt og byder på hvad den skal, når det kræves.

Lyden har en flot opløsning og alle detaljer kan høres klart. Dog kunne jeg godt have undværet triggerne på trommerne. Men derudover så er det en flot lyd at bandet og Fredrik Nordström har fået lavet.

Dette album burde tiltale en bred skare af folk. Progressiviteten er tilstede, kraften er bag materialet. Der er masser af mørke og melankolske atmosfærer på albummet og så er de thrashede metalliske parter sgu i top. Daf ned til pusheren og lyt på skiven, tjek især ’The Great Deceiver’, ’Recreation Day’, ’Fragments’, ’Madness Caught Another Mind’ og ’Trilogy Of The Damned’ som byder på vokal og piano, det er sgu 9 smukke og fede minutter. Og den time albummet varer er meget godt givet ud.

9/10