Even Vast – Dawning Gloom [Painkiller Records 2002]

For at slå det fast fra starten så er dette ikke det nye fuldlængde album fra italienske Even Vast. Men en single med 2 skæringer, som er kommet som en forløber til albummet "Outsleeping" som burde være på gaden når du læser dette. De 2 tracks på EP’en er nummeret ’Dawning Gloom’ fra det nye album, og så en speciel version af ’Scared For The Last Time’ som jeg ikke helt ved hvor stammer fra.

Det første track er et lækkert gothic rock track, med nogle meget tunge guitarer som næsten tenderer doom genren. Dog er arrangementet meget let anlagt og er fokuseret på Antonietta’s smukke vokal. Normalt er jeg ikke meget for kvindelige vokaler, da det egentligt er sjældent at det kan bære det tryk som bliver lagt på dem. Det klarer Antonietta dog uden problemer, og så har hendes stemme den lækreste klang! Dog kunne det også have noget at gøre med at man kun hører 2 tracks, så vokalen når ikke at blive belastende. Om den bliver det i løbet af et helt album ved jeg ikke, men jeg tror sgu at den holder.

Track nummer 2 er en akustisk sag, hvor der igen er stor fokus på vokalen, som sammen med guitaren, den sagte perkussion, det lette klimpren på keyboardet og det tunge basspor, går op i en højere og magisk enhed. Et røv lækkert nummer som er utroligt dejligt at lytte til.

Denne skive er en lækker lille sag, men man skal nok være stor fan af bandet og gotisk rock hvis man investerer i 2 numre? Jeg kan dog varmt anbefale "Dawning Gloom" for jeg er blevet rigtigt glad for de 2 tracks, og at høre dem 10 gange i træk er intet problem tvært imod er det svært at pille skiven af igen! Hvis du har hang til smuk kvindesang, tunge spader, let og forførende keyboardspil, så vil disse 2 skæringer være noget for dig. Og nu glæder jeg mig bare til at høre deres nye fuldlængde skive, den kan kun være alt for fed!

8/10