Riot – Through The Storm [Metal Blade/Nordic Metal 2002]

Endnu engang er amerikanske Riot klar med en gang røvsparkende melodisk heavy rock, som nok skal sætte gang i festen rundt omkring i verden.

Det suverænt fede og fængende guitarspil, samt den fede vokal er i højsædet lige fra starten af. Man kan sgu kun beundres af bandets øre for at skrive fængende melodier. Beundrende lytter man også til den fede vokal, som smyger sig rundt om melodierne og skaber den helt perfekte stemning, som bliver lagt an af guitarerne. Og det altid fede kor bølger ofte i baggrunden og skaber en episk og til tider melankolsk atmosfære.

De stort anlagte sange som ’Through The Storm’, minder sgu næsten om Bon Jovi’s hårdeste momenter, så der er også noget for dem som kan lide de bløde sider af heavy rocken. Hit potentiale har et par af numrene sgu. Solo arbejdet som i bl.a. det førnævnte nummer er også fedt, men lidt mere lir ville ikke have gjort albummet dårligere.

Produktionsmæssigt er det også svært at pege fingre af noget. Knapperne er skruet i de rigtige positioner. Der er masser af saft og kraft i bassen, guitaren ligger højt og når der bliver lukket op for liret, er lyden helt perfekt.

Selvom dette udspil til tider går hen og bliver meget blødt og pænt, er der sgu mange fede ting på skiven. Men som så ofte før er meget sgu hørt nogle gange før, så der er ikke så meget specielt over Riot’s musik, Musikken er velskrevet og pisse fængende, men hvis det ikke havde været for den lækre vokal og det fede guitarspil, så var skiven sgu faldt til jorden. Men som det ser ud kan den sagtens tåle et par rotationer om ugen.

7/10