Mob Rules – Hollowed By Thy Name [Steamhammer – SPV/Nordic Metal 2002]

Disse tyskere udgav deres debut fuldlængde i 1999 og nu er vi allerede nået til 3. skive i rækken fra dem, der er sgu nogle der har travlt. Jeg har ikke før hørt deres udladninger, men deres 2 forrige skiver har høstet en del ros, så chancen for noget stort er her måske.

Stilen ligger hurtigt fast, bandet byder på melodisk power metal, det ville nok ikke være så forkert at kalde bandet en progressiv version af Helloween. Når vi nu er ved Helloween snakken, så medvirker eks-Helloween guitaristen Roland Grapow da også på 2 numre. Og Mob Rules forklaring på det er at de søgte den rigtige Helloween lyd, og hvem kunne lave det bedre end Grapow!

Selvom der bliver lånt lidt her og der så er musikken sgu ganske habil og bandet har da også fundet deres egen niche. Men af og til bliver det hele sgu lidt for kedeligt ligesom i den episke men meget forudsigelige power ballade ’All Above Atmosphere’.

De musikalske præstationer fejler ingenting og Klaus Dirks bløde vokal er også meget fed. Keyboardet som af til giver sit besyv med, skaber også en meget fed atmosfære, som klæder bandets episke udfoldelser.

Selvom lyden, musikernes kvaliteter, gæsterne på skiven Grapow og Peavey Wagner og selskabets promotion af albummet er i top. Så mangler Mob Rules sgu de boller som skal til. En enkelt lytter eller 2 er sgu okay, men for meget af musikken er sgu for kedeligt. Sangstrukturerne er simpelthen alt for forudsigelige. Den kvalitet som dette album byder på er ikke godt nok, når der udkommer 20 skiver indenfor genren hver eneste måned. Ikke et dårligt album og power metal elskeren skal da også have skiven i samlingen, men i længden er det sgu alt for standard.

6/10