Axel Rudi Pell – Knights Live [Steamhammer – SPV/Nordic Metal 2002]

Så er der live guf for alle fans af velspillet guitarfræs i landet imellem hård rock og metal. Axel Rudi Pell har indspillet denne dobbelt CD som byder på næsten 2 timers ekstase i Bochum foran et veloplagt publikum. Heldigvis er det ikke kun publikum der er oplagt, de 5 herrer som spreder det musikalske bombardement er også utroligt veloplagte og spiller på godt gammelt dansk, røven ud af bukserne.

Udover Hr. Pell udgør bandet den vilde og godt syngende Johnny Gioeli, som fyrer den af hele vejen igennem. Om det er et hårdt uptempo nummer som ’Call Her Princess’ eller en stille sørgelig sag som ’The Clown Is Dead’, så styrer manden vokalen hårdt. Derudover giver han sig også tid til en masse spas imellem numrene og det er altid fedt.

Bassen bliver styret hårdt af Volker Krawzak som holder det tunge rytmer i gang igennem hele settet. Tangenterne bliver smadret godt og grundigt af Ferdy Doernberg, som også leverer et par fede soloer i løbet af koncerten. En solo leverer trommerne også, og ikke så mærkeligt er det allestedsnærværende Mike Terrana som sidder på skamlen og det borger som regel for kvalitet.

Lyden er dynamisk og meget kraftfuld og alle instrumenterne samt vokalen har masser af spillerum. Selvom der nok er pudset lidt på lyden og trommerne er smurt ind i triggers, så virker lydbilledet meget naturligt og når der bliver klappet op for volumen, så er det sgu næsten som om man selv er tilstede under koncerten. Især dynamikken i de dybe toner er vild, der er sgu grundlag for at få masseret sækken, hvis volumen er høj nok!

I løbet af de par timer som albummet udgør bliver der budt på masser af fede numre som ’Nasty Reputation’, ’Casbah’, ’Follow The Sign’ osv. Men selvfølgelig vil der altid mangle noget, men tracklisten er sgu hæderlig og der noget for alle. Så fans af Pell og guitarmusik uden for meget lir, er nødt til at slå til her.

8/10