Zonata – Buried Alive [Century Media/Nordic Metal 2002]

Når en skive bliver åbnet med et fedt og klassisk speed metal riff, så er jeg sgu tændt. Hvis i er i tvivl så bliver "Buried Alive" åbnet netop sådan. Det er titelnummeret som er på tale og det er uden tvivl også det fedeste nummer på skiven. Der bliver budt på en tonsende stortromme, fræsende guitarspil, afdæmpet atmosfærisk keyboard, rigtig fed vokal og stort kor på omkvædet, sådan skal min power/heavy metal lyde.

Det som først springer i ørene er den fantastiske vokal præstation fra Johannes Nyberg. Den mand kan sgu synge. Han mestrer stort set alle facetter som der bliver gjort brug af i denne form for metal, så det virker. Og så når han bliver bakket op af resten af bandet i de til tider stort opsatte omkvæd, så bliver det sgu ikke meget bedre.

De 2 spade svingere gør sgu også et godt job. Der bliver leveret en del fede riffs og alt for mange fede leads. Især leadsene med de neoklassiske undertoner gør underværker, hold kæft hvor lyder det ofte pisse godt.

Skiven er indspillet i Studio Underground som måske ikke er mest kendt for at lave store bombastiske power metal skiver. Men det kan de sagtens skrive på deres kort. For "Buried Alive" har sgu fået en virkelig flot og storslået lyd, med masser af plads til de små detaljer. Eneste minus er de til tider lidt for kunstige trommer, det burde sgu ikke være nødvendig med triggere, men hvad ved jeg. Kvaliteten af trommespillet fejler sgu intet, der er bare godt med rumklang på tommer og til tider også på stortrommerne.

Med titelnummeret og numre som ’The Mourner’s Tale’, ’Unleashed’ og det stort opsatte ’A Dark Chapter’ og den smukke progressive ’You Betrayer’ kan det ikke gå helt galt. Uden tvivl leverer Zonata et klasseudspil, men det er der sgu også så mange indenfor genren der gør for tiden. Den fanatiske power metaller kan ikke leve uden denne skive, og det får jeg også svært ved. Men jeg må sgu indrømme at det ikke er verdens mest originale skive jeg sidder med her, men fed er den, så døm selv.

7/10