Tunnelvision – Tomorrow [Massacre Records/Nordic Metal 2002]

Progressivt NWOBHM med et lettere touch af nostalgisk rock, er hvis ikke en meget forkert beskrivelse af disse 5 finners musikalske udgydelse på dette album, som er deres anden udgivelse.

Selvom der er en del progressivitet inde over Tunnelvision’s musik, så har de ikke tænkt så meget over innovationen. Meget af det der bliver leveret i løbet af de 10 numre kan spores tilbage til andre udgivelser. F.eks. minder den storslåede og fede åbner ’Calling’ mig meget om Iron Maiden’s episke numre, og forsanger Marko Waara lyder da også som en forkølet Bruce Dickenson. På andre tidspunkter lyder arrangementer, guitar- samt keyboard lyd, meget som Dream Theater.

Højdepunkter leverer vokalen dog masser af gange, den følsomme præstation på nummeret ’Time Of The Hunter’s Moon’ er sgu fed. Trommerne leverer også masser af guf. Der er meget kraft bag dem og især stortrommerne smadrer løs. Til tider er trommespillet endda også pisse aggressivt og fremadstormende. Lauri Porra leverer også basspil af høj klasse og når der bliver leveret tommelfinger smadrende jazz/funk spil, som blandt andet også i det førnævnte nummer, så er der dømt orgasme. Udover leadspottene, så har bassen også stor plads i det øvrige lydbillede, og spillet er sgu noget nær sublimt.

Selvom der bliver leveret vellyd og en del fede kompositioner på "Tomorrow", så kan jeg ikke lade være med at hænge mig i den manglende originalitet. Bare tag Ozzy vokalen på nummeret ’The Hermit (Wait And See)’, det er fedt nok, men hvorfor slå plat på sådanne lette virkemidler. Bandet har sgu kompetente musikere, fed vokal og stor produktion. Skiven er da helt sikkert en masse lyt værd, men der er sgu mere spændende udgivelser derude, men det bliver sjovt at følge bandet, de har sgu potentiale.

5/10