Time Requiem – Time Requiem [Regain Records/Nordic Metal 2002]

Så sidder jeg med det som skulle have været det tredje album i rækken fra svenske Majestic. Men på grund af uoverensstemmelser med selskabet Massacre Records, gik det band i opløsning og genopstod under navnet Time Requiem, med identisk line-up minus bassisten, på den plads er tilført nyt blod i form af Dick Lövgren (ex-In Flames/ex-Arch Enemy).

Bandet bliver ført an af guitarist og keyboarder superiore Richard Andersson og han er et es på sine instrumenter. Han leverer sindssygt mange fede og tekniske detaljer i løbet af albummet. Hans kompositoriske evner er også i toppen. Han har formået at skabe 9 meget interessante numre. Selvom han er meget glad for ar vise hvad han kan med de seks strenge og til tider bliver grebet af liret. Så er der en rød tråd i numrene og det er sgu en nydelse at lytte til.

Bandets vokalist Apollo som også er kendt fra Meduza, er også suveræn og leverer endnu en top præstation. Han besidder en smuk, blød men stadig meget kraftfuld stemme, han synger helt suverænt.

Lyden på albummet er også meget fed. Den er ren og levner rum til alle de små detaljer og dem er der mange af. Især den neo klassiske guitar lyd er rigtig fed og så har keyboardet også fået en lækker bund. Der er også kælet for vokalen og det gør den bare endnu bedre. Det er Flower Kings bassist Jonas Reingold som har produceret albummet og Fredrik Nordström som har mixet det, så der er noget kapacitet bag. Dog kunne jeg personligt godt bruge noget mere kraft bag nogle af udgydelserne, men så ville indtrykket nok blive for voldsomt.

Dette er intet mindre en et lille progressivt neoklassisk mesterværk med suveræne musikalske præstationer, en af verdens for tiden bedste vokalister og mere end lytteværdige numre. Numrene er opbygget atmosfærisk og teknisk godt og samtidig med alle de fede detaljer og al den fede guitarlir, så er der også levnet plads til strukturen i de enkelte numre. Det her er godt!

9/10