Pentagram – Turn To Stone [Peaceville/Nordic Metal 2002]

Da jeg for nogle år siden faldt over dette legendariske doom metal band var min lykke gjort, eller rettere sagt depressionen blev godt hjulpet på vej.

Det var skiven "Be Forewarned" som var bandets første nye skive i 7 år og den bød på klasse doom, med referencer til Black Sabbath og helt suveræn vokal. Det var da også med stor glæde at jeg så denne skive i pakken med promoer, det er sgu okay at Peaceville smider denne sammenblanding af numre fra bandets 3 albums på selv samme selskab, på gaden. Der kunne jo være nogle knøse der fik øjnene op for godt gammelt metal, i stedet for det nymodens crap metal der florerer.

Der er rodet godt i bunken og numrene fra albummene "Relentless", "Day Of Reckoning" og "Be Forewarned" er næsten ligeligt fordelt på de 17 skæringer som vi får på "Turn To Stone".

Stilen er som skrevet tung, rocket og doomy. Riffene kan til tider være lidt skæve, men oftest er numrene bygget meget straight forward up. Melankolien skinner igennem hvert eneste nummer, som jeg har hørt med bandet. Atmosfæren er altid 100 % gennemført og det er nok bandets force. De kompositoriske evner fejler heller ikke det mindste. Musikken er opbygget fedt og den er altid interessant.

Hvis man ikke kender til bandet er dette nok det bedste sted at starte, da de fleste numre her er let tilgængelige, hvis man da kan lide sin metal tung og beskidt. Der er selvfølelig også "First Daze Here" kompilationen fra Relapse, men jeg synes personligt at førstegangs lytteren skal starte med "Turn To Stone", alternativet er at vende hver sten for at finde de originale skiver, men det er sgu nok ikke så let længere, men når man du først har hørt musikken, bliver det dit næste mål.

8/10