Katatonia – Ghost Of The Sun [Peaceville/Nordic Metal 2003]

Som en lille forsmag til det kommende Katatonia album "Viva Empitiness" har Peaceville smidt denne 3-tracks EP på gaden med 3 af de numre som også kommer til at optræde på fuldlængden.

Mine forventninger til "Viva Emptiness" er intet mindre end tårnhøje efter den superfede "Last Fair Deal Gone Down" og når jeg skal dømme ud fra de 3 tracks på denne skive, så lever materialet fuldt op til forgængeren.

Det første nummer herpå ’Ghost Of The Sun’ byder på en meget aggressiv musikalsk fremfærd med Renske’s skrøbelige til hidsige vokal på toppen, fuck hvor er det godt. Det samme byder sig i næste nummer ’Criminals’, som veksler imellem meget melankolsk tung rock og aggressiv fremturen, både musikalsk og vokalmæssigt. Og så er der den smukke og helt stille og rolige ’Evidence’ som oser langt væk af den kendte melankoli og hvilket vokal arbejde og det musikalske er også i en klasse for sig.

Bandet formår at skabe den unikke atmosfære som de plejer og Nystrøm’s kompositioner virker helt på toppen. Lyden er også perfekt og veksler ligesom musik og vokal, fra skrøbelige drømmende flader til en mere aggressiv og hård lyd.

Umiddelbart har jeg svært ved at se andet end økonomisk interesse i at Katatonia’s fans ikke kan vente til at fuldlængden udkommer i denne udgivelse. Da alle 3 numre også er at finde på de kommende fuldlængde album, for man sgu ikke så meget ud af det her, men hvis man ikke kan vente, så er denne skive dog alle pengene værd. Katatonia er ligeså stærke som på deres sidste skive, de her 3 numre viser et band i topform og hvis stilen og kvaliteten bliver holdt på samme niveau på de resterende 10 skæringer på "Viva Empitiness" så bliver det et mesterværk uden lige indenfor den melankolske rock/pop.

8/10