Karmakanic – Entering The Spectra [Regain Records/Nordic Metal 2002]

Luk og øjnene og flyv derud hvor kaos, virtuositet og ren og sker genialitet mødes. Dette all star svensker band som er styret af komponist og bassist Jonas Reingold, med kapaciteter som Roine Stolt og Göran Edman, leverer Karmakanic her et udspil med masser af udforskning og kompleksitet.

Så snart introen er overstået bliver lytteren sat på en ekstrem prøve. At afkode bandets overprogressive rockede univers, som bliver gennemløbet af jazz, funk og ambiente lydbilleder er ikke altid let. Teknikken er sat i højsædet, så finurlige breaks og suveræn lir er der masser af. Guitarerne leverer de vildeste ting i en høj teknisk klasse. Trommespillet er sublimt og udfordrende. Og så er der Reingold’s bas. Fuck hvor er det smukt og lækkert det han leverer. Til tider holder han den afbrækkende rytme i et jerngreb, andre gange viser han hvordan man vrider strengene for at opnå vellyd. Han må uden tvivl være en af nutidens bedste bassister. Alle basfreaks skulle købe denne skive for at høre hans genialitet. Grænseoverskridende og inkorporerende, der er ikke noget som bliver udeladt, manden har inspirationen på sin side.

Man må sige at bandet gerne vil ide for sin kunst, de har nemlig ikke gjort albummet særligt lyttevenligt. Der er så mange brud på melodierne og de enkelte numre, at man til tider er ved at gå ud af sit gode skind. Man skal være hundrede procent opmærksom igennem den lille time som albummet varer. Men er man det bliver man også belønnet, for det er guds benådet musik som bliver leveret af Karmakanic. Alt på skiven er genialt, der er så mange fede ting at det er umuligt bare at nævne en brøkdel. Her er guf at arbejde med for alle tilhængere af ultra progressivt rock/metal. Og har jeg nævnt at Edman’s vokal. Også på dette udspil er enestående dejlig og forførende, hold kæft et lækkert album. Men pas på ryggen, det kræver tid og er noget af en halsbrækker, men brug den tid, for når man først kommer ind bag muren, så åbner der sig den fedeste oplevelse, men det er godt nok ikke for svage sjæle.

9/10