Dream Evil – Evilized [Century Media/Nordic Metal 2003]

Indtil til videre har jeg snydt mig selv for dette "super" bands debut skive "DragonSlayer", om det er en fejltagelse eller ej, vil kun tiden vise men hvis der bliver budt på metal i samme klasse som her, er det et sikkert køb.

Der er overflod af fede ting og sager på skiven. Men højdepunktet for mig er uden tvivl Niklas Isfeldt’s ultrafede og kraftfulde vokal. Manden mestrer mange facetter, men den rene og sindssygt kraftfulde power metal vokal, sparker al konkurrence langt væk. Stemmen er ren og smyger sig ind i øret og ligger sig som en varm hinde og giver både vellyd og velfølelse.

Også guitararbejdet fra Nordström og den funklede stella nova Gus G. giver dønninger i vandet. Der bliver leveret masser af hårdtpumpet guitarlir, og så er grundriffene også helt i orden. Der bliver lynet fra begge spader, og hold helt kæft hvor de lyder godt. Gus G.’s solo/lead spade har også en dejlig lyd, og den klæder virkeligt alle de lækre ting, som manden fyrer af.

Det er mainman Fredrik Nordström som selv har lavet lyden på albummet. Det er nok ikke noget bandet og ham selv har fortrudt. Fuck hvor er der tryk på sagerne. Guitarlyden er sprød og kæmpestor og så er der masser af spark i den. Bassen bliver ligeledes smidt i nakken på en, og med den rette lydstyrke, så er der dømt massage af sækken. Vokalen har også fået al den plads den har brug for, og også den er der kraft bag, selvfølgelig skyldes det til stor del Isfeldt’s vokal, men produktionen gør ikke noget for at hindre fremgangen. Trommerne er leveret af en af mine gamle favoritter, nemlig Snowy Shaw, og han viser endnu engang sin klasse og distinkte evne til at levere metal trommer til UG. Stilen er enkel og kraftfuld, med masser af fede elementer til at krydre stemningen med.

Selvom der er en del "lånte" ting på denne skive, så er det sgu et sikkert køb for alle fans af heavy og power metal. Der er sgu klasse bag alle de ting som bliver leveret i løbet af "Evilized". Musikerne er mestre på deres instrumenter og så er produktionen fantastisk, go buy it!

8/10