Without Face – Astronomicon [Elitist – Earache Records/MNW 2002]

Så er andet kapitel i Without Face’s historie skrevet og smidt ud på disc. Jeg var meget begejstret for ungarernes første skive "Deep Inside" og har set frem til dette opus.

Ved første ørekast er der sket et par ting med musikken. Den er blevet mere velstruktureret og der er kommet mere styr på de instrumentale præstationer. Lyden har også fået et gevaldigt hak opad. Når man sammenligner de 2 produktioner, fremstår den første nærmere en demo lyd end et egentligt debutudspil. Musikalsk jonglerer bandet stadig med en masse komplekse og sammensatte strukturer, som bliver bundet sammen af den smukke kvindevokal og den mandlige ditto.

Men desværre savner jeg den uskyldige tilgangsmåde som bandet havde på "Deep Inside". Jeg synes at der er alt for mange elementer der skriger Dream Theater på denne skive. Om det er den forbedrede lyd som ligger for tæt op af førnævnte band, eller om Without Face tror at den letteste vej til succes er kopiering, ved jeg sgu ikke helt.

På en måde er denne skive skuffende, men samtidig en lækkerbisken. Der bliver budt på fedt og lytteværdigt metal, med en meget blød og varm "Dream Theater lyd". Desværre er nogle af de lovende elementer fra debuten væk og er erstattet af noget lettere fordøjeligt prog pop. Det er egentligt godt nok, for det er velspillet, men bandet er slet ikke så progressivt som det er blevet lagt op til at være. Men et album der skal tjekkes ud af prog fans med hang til tunge rytmer, sjove strukturer og smukke vokaler, men debuten står stadig stærkest.

7/10