Twyster – Lunatic Siren [Massacre Records/Nordic Metal 2002]

Endnu et tysk debut band på Massacre Records, man må sgu sige at det tyske label er godt igen med at støvsuge både det tyske og svenske marked for små progressive melodiske heavy/power metal bands.

Der er lidt mere power end heavy metal over dette udspil, men det er selvfølgelig også et tysk band vi har med at gøre. Der masser af fede melodiske hooks, som bliver flittigt brugt igennem hele albummet. De er godt krydret med Coco’s for det meste fede vokal. Der er masser af saft og kraft i kvindens lunger og så har hun sgu en charmerende accent.

Kompositionerne er meget interessante og de små progressive opbygninger der af og til bliver fremført, er en god afveksling fra det meget polerede melodiske lir. Men det er når der er rigtigt smæk på power drengen at det bliver rigtigt fedt. Numre som ’50 Bloody Bucks’ og ’The Cloven Hoof’ (en reference til NWOBHM kongerne?, red) er rigtigt fede, det ville være godt med et par numre mere i den dur.

Det er The Midas Twins som har skruet på knapperne og det har presset en meget fed og kraftlyd lyd ud af materielt. Der god plads til instrumenterne og de lyder sgu alle godt, især den til tider pågående bas er lækker. Og så er der også masser af spillerum til Coco og hendes dejlige stemme.

Jeg må nok indrømme at jeg er positivt overrasket over dette udspil. Jeg havde næsten afskrevet det på forhånd, for både navnet, titlen og forsiden til CD’en stinker. Men musikken på skiven rykker sgu meget godt. Dog kunne jeg godt have undværet covernummeret, samt de par stille og rolige numre som optræder hen imod slutningen af albummet, den stil passer sgu ikke til bandet.

7/10