Iced Earth – Tribute To The Gods[Century Media/Nordic Metal 2002]

Det er sgu svært at finde en nemmere måde at tjene penge på en at udgive disse tribute skiver. Bandet vælger et par håndfulde gamle favorit skæringer og indspiller dem og fansene er sgu nødt til at købe lortet. Fede numre leveret af et fedt band, pladeselskabet må være glad.

Selvom det er en tynd måde at lave penge på, kan ideen være ok. Det er altid sjovt at høre et band som man kan lide, levere versioner af gamle skæringer. Og hvis man oven i købet selv er fan af de skæringer som bliver spillet, bliver festen jo ikke dårligere.

Iced Earth har valgt at levere deres versioner af udødelige klassikere fra bands som Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath, AC/DC osv. Og det er sgu en utaknemlig opgave. Selvom bandet leverer nogle okay og energifyldte versioner af numrene, så mangler der sgu noget tænding. AC/DC numrene mangler den rå og drengede lyd, Iron Maiden numrene mangler punch og Dickenson’s fænomenale vokal. Selvom Matt Barlow har en suveræn vokal, kommer han sgu ikke i nærheden af Dickenson.

Egentlig er dette en fed plade som jeg i fuldskab godt kunne finde på at sætte på. Men hvis der skal rigtigt gang i sagerne, så er det sgu originalen der skal findes frem. Der mangler simpelthen 10-20% i alle numrene, der er ikke energi, vilje og kraft nok bag præstationen. Og så er produktionen sgu også lidt tam, igen jeg savner noget energi. Skiven er obligatorisk for fans af Iced Earth og Matt Barlow’s vokal, men fans af de enkelte bands skal holde sig væk, i vil sgu bare blive skuffede.

6/10