The Candles Burning Blue – Pearls Given To The Swine [Drama & Sin Company 2001]

Hvis der er noget finner er gode til, så er det at levere stemningsfyldt metal/mørkt rock. Det er også hvad dette finske band gør. Musikken er meget mørkt og afdæmpet rock med nogle indslag som vel nærmest kan betegnes som darkwave/ambiente, uden at der bliver brugt den store form for elektronik. De brugte instrumenter er godt nok de klassiske guitar, bas og trommer, som dog til tider bliver krydret med lidt keyboard, men det bliver aldrig for meget.

Vokalen er rigtig fed og veksler imellem en melankolsk ren vokal og en spoken word form for messen. Vokalen giver "Pearls Given To The Swine" ufatteligt meget stemning og den pragtfulde stemme bærer albummet ind i uforglemmelighedens paradis. Sammen med de fortryllende rytmestrukturer, sang opbygninger og uforlignelige stemningsflader, løfter vokalen denne skive over toppen.

Bandet har formået at opbygge deres musik på en måde så den aldrig bliver kedelig, selv på de stille og rolige passager, er det interessant og man sidder og venter på udfaldet i dramaet. Når man lytter til nummeret ’After My First Murder’, hvor der er lidt gang i sagerne og det er samtidig skivens lettest tilgængelige nummer. Er man forundret over hvordan bandet senere kan levere den dommedags indgydende ’How The Black Art Was Revealed’, hvor de første 5½ minut byder på en stille spoken word vokal, et darkwave/ambient keyboard stykke flydende i baggrunden og en kold banken på trommer i forgrunden, det er satme fantastisk.

Til alle nydere af stemningsfyldt og mørkt musik er denne skive et must. Den bane som The Candles Burning Blue har bevæget sig ind på er helt fantastisk og deres musik er tryllebindende. Jeg har siden denne skive endte i min postkasse haft svært ved at ligge den fra mig, det problem kan du også få!

8/10