Tomorrow’s Eve – Mirror Of Creation [Source Of Deluge/Pitchfork 2003]

68 minutter med velspillet og velkomponeret progressivt metal, er hvad tyske Tomorrow’s Eve byder os, her med deres andet udspil. Når man tænker på kvaliteten af visse bands på de store labels, så er det sgu mærkeligt at sådan et talentfuldt band som dette. Ligger og roder rundt på et upcoming selskab, men sådan er der jo så mange ting.

Musikken er meget atmosfærisk og høj eksplosiv. Bandet er gode til at bygge highlights op. Musikken bølger næsten altid op og ned og der bliver sat tryk på de helt rigtige parter. Sangskrivning af høj klasse.

Selvom musikken til tider bærer præg af heltene fra Dream Theater, så er der kommet masser af selvstændighed over bandet. De har fundet deres egen stil, med deres bombastiske progressivitet. Samspillet imellem guitar, keyboard og trommer er suverænt forførende. Hele tiden er der lagt stor vægt på et af instrumenterne og dets force. Derudover så er der dunder backbone rytmer fra bassen.

Vokalen fortjener et kapitel for sig selv. Den er lidt speciel og kræver lidt tilvænning. Den varierer meget fra en god gedigen rå rock vokal til en type der ligger meget tæt på James LaBrie. Men når den først sidder der, så er det et instrument i sig selv, som er med til at bære musikken og historien op til uanede højder.

Det er en mere end gedigen skive, som den tyske kvintet her har leveret. Her er metal for alle, lige fra de mest power glade til de mere teknik fikserede plus lidt godter for dem til fusionsjazz. Konceptet fungerer også perfekt, der en rød tråd igennem alle numrene og man kan let blive fanget af bandet’s univers, de 68 minutter er slet ikke så lange, nærmest alt for korte. Grunden til at bandet ikke opnår den absolutte topkarakter, er de lidt for tydelige Dream Theater nuancer der til tider bliver bugt. Men derudover så står bandet på egne ben og bliver snart synonymt med tysk progressivt metal. Smukt!

9/10