Blaze – As Live As It Gets [Steamhammer/Nordic Metal 2003]

Det er ikke altid en album titel passer på indholdet på albummet. Det skulle man tro at den gjorde i dette tilfælde, da det er Blaze Bayley’s live album som jeg har foran mig. Men selvom publikum råben og skrigen og syngen med kommer ud af højtalerne. Så er lyden fra bandet på højde med flere af nutidens bedre studie skiver. Ren dynamisk og selvfølgelig kraftfuld. Alle detaljerne kommer rent ind i stuen og jeg tror ikke at man hører en enkelt fejl i løbet af de 18 numre. Er det fordi kvintetten er så pisse tighte og vel øvede at de slet ikke kan lave en lille fejl i løbet af en lang koncert, eller er det fordi pladen er fuld af overdubs?

Skiven er i hvert fald produceret af Andy Sneap, så mon han udover at dreje lidt knapperne også har haft gang i et par masterbånd? Blaze fans vil alligevel falde på halen over skiven. Her er numre fra Wolfsbane, Iron Maiden og de 2 solo skiver, så der er sgu nok guf. Bandet er også oplagt og så er lyden jo i top, selvom det ikke har meget med live lyd at gøre.

Det er helt klart Iron Maiden og Blaze materialet der fungerer bedst, Wolfsbane sejtrækkerne virker sgu en smule outdated. Udover egne numre leveres der også en fed version af Led Zeppelin’s ’Dazed & Confused’ og her klarer Blaze vokalen rigtigt godt. Måske skulle drengene droppe Blaze og lave et Zeppelin jam band i stedet? Det ville ikke genere mig.

Skiven er meget fed og byder på mange gode numre. Dog ville en mere rå og naturlig live lyd have gjort underværker. Det her kommer til at virke lidt for sterilt, det kan de mange publikums udbrud ikke redde. Købet er obligatorisk for Blaze Bayley fans andre skal nok lige høre skiven først.

6/10