Sentenced – The Cold White Light [Century Media/Nordic Metal 2002]

Man må sige at Sentenced gør det finner er bedst til. Nemlig at levere svingende og hårdt rockende metal, med en fed dunst af melankoli. Der er ikke mange der slår Finland i at levere melankolsk rock.

Selvom den sørgelige håbløse stemning hænger som en tyk tåge over dette album. Er der sgu masser af gang i sagerne. Bare tjek den fede og kontrast fyldte sag ’Excuse Me While I kill Myself’. Der så meget rå energi over nummeret samtidig med at håbløsheden lyser ud af vokalen. Det er sgu fedt. Kompositionerne på skiven er godt sammentømret. Alle rock fans kan sgu på et eller andet plan være med. Men stadigvæk tiltaler Sentenced nok mere ekstrem musik fans, da det er nogle dystre stemninger drengene af og til finder frem.

Guitar duoen leverer et solidt stykke arbejde. Rytmerne svinger som rock n’ roll skal gøre. De tungeste riffs flytter virkeligt store nosser, og så er der sgu nogle fede leads. Bassen har også fået en del plads, og det er som altid lækkert. Dog leverer bassen sjældent mere end grundrytmen, men den bliver sgu også holdt solidt. Især i ’You Are The One’ viser bassen muskler og fedt spil.

Vokalen har sgu altid været et af højdepunkterne i Sentenced, og endnu engang leverer Ville Laihiala varen. Der er få der har så en medrivende vokal som finnen. Samtidig med det er der så meget håbløshed at spore i stemmen.

Melankolsk rock/metal er hvad disse tunge finner byder på. Alle som kender bandet ved hvilken vej det skal gå for at få skiven. Det kan da også kun anbefales andre at tjekke denne svedige sag ud. Jeg er blevet glad for svinet, og hvem kan ikke bruge noget melankolsk tungrock i denne skide verden. Og hvis du ikke i forvejen har en grund til at være depressiv, så får du det efter at have lyttet intenst til "The Cold White Light", fuck hvor er det trist og smukt…

8/10