Wuthering Heights – Far From The Madding Crowd [Locomotive Music 2004]

Det jeg umiddelbart husker fra mine møder med Wuthering Heigths. Er udmærket musik, med vægt på teknik, dog må de aldrig have imponeret mig synderligt, da jeg endnu ikke har købt et album med dem.

Så jeg blev noget overrasket, da jeg havde hørt denne nye skive igennem. For danskerne Leverer over the top, højoktant og møgprofessionelt symfonisk power metal, med progressive elementer samt atmosfærisk folkemusik. Musikalsk er albummet noget af det ypperste man kan forestille sig. Sammensmeltningen imellem den ligefremme power metal, de blærede tekniske elementer samt folkemusikken er perfekt. Alle elementerne spiller sammen og danner en højere enhed.

De musikalske indslag er suveræne, man bliver med det samme fanget af den eventyrlige atmosfære er på albummet. Derefter er man fanget i spindet og bliver gang på gang, imponeret over bandets præstationer. Lejesvenden Nils Patrik Johansson er noget af et plus for bandet. Han leverer stor, men sårbar, og rigtig fed vokal. Den rammer altid det perfekte leje og det hele går op i en højere enhed.

Skiven er indspillet hos Tommy Hansen og han forstår at lave lyd til denne slags musik. Både musikken og atmosfæren er pakket perfekt ind, lyden kunne ikke have været bedre.

Hvis dette ikke bliver Wuthering Heigth’s gennembrud, ja så er der noget galt i verden. Skiven er kraftfuld, fuld af stor atmosfære, transitionerne imellem metallen og folkemusikken er perfekt. Hvad angår opbygning af albummet, ville det nærmeste reference punkt nok være Avantasia’s 2 albums, men "Far From The Madding Crowd", er lige den tand bedre.

9,5/10