Da jeg i sin tid lagde øre til Withering Surface's demo "Unique" var jeg solgt, debutalbummet var også helt okay men levede ikke helt op til mine forventninger fra demoet. Album nummer 2 var en stor skuffelse, men nu er bandet tilbage stærkere end nogensinde med deres 3. fuldlængde album "Walking On Phantom Ice", som er en klasseskive! Jeg har fået en snak med sanger og mainman Michael H. Andersen, og her er havd vi snakkede om.
I har nu udgivet jeres 3. album "Walking On Phantom Ice", er i tilfredse med resultatet
Ja det er vi sgu! Jeg er selv meget imod bands som sviner deres gamle materiale til, når de lige har udgivet noget nyt. Jeg synes at alle vores skiver er fede, og repræsenterer hvad vi kunne på de givne tidspunkter. Men uden den mindste røsten på stemmen, kan jeg godt sige at den nye ofring er den bedste. Vi er meget tilfredse med den.
Hvordan har pressen og jeres fans reageret på albummet
Indtil videre er albummet kun udgivet i Danmark og responsen fra pressen herhjemme har været god. Mange folk som normalt ikke kan lide vores musik, er blevet meget glade for den. Der har kun været en negativ anmeldelse og det er fra en mand som ikke kan lide denne slags musik, så det havde vi egentligt ventet. Og så sælger pladen også rigtigt godt.
I har også skiftet label, hvorfor stoppede samarbejdet med Euphonious Records
Vi har nu lavet 2 albums for Euphonious og var nået til det punkt hvor de ikke kunne gøre mere for os. Derudover er selskabet ved at dreje i en anden retning, hvor der bliver fokuseret på goth og ambient, så deres attitude overfor den ekstreme metal har ændret sig meget. Vi har været meget glade for samarbejdet og Peter Mesnickow og da også en af mine gode personlige venner, der er ikke noget som har ændret sig der. Vi kunne bare ikke længere blive enige hvilken retning det hele skulle køre. Jeg synes også at vi manglede en del feedback fra selskabet, alt hvad vi gjorde var godt nok til dem og vi fik slet ingen kritik af vores materiale.
Hvad forventer i jer af jeres nye label Copro Records
Vi forventer os rigtigt meget af det label, grunden til at valget faldt netop på dem, er den måde som de har pushet Earthtone9 frem, de er blevet markedsført helt suverænt og har solgt masser af plader på den konto. Det er et forholdsvist lille selskab, som har få bands signet. Men dem de har arbejder de virkeligt hårdt for. Selskabet udgiver 3-4 albums om året, så der er stor fokus på de enkelte udgivelser og det er vi rigtigt glade, f.eks. er vi den eneste udgivelse det næste halve år. Indtil videre har samarbejdet gået godt og der er planlagt en masse promotion for vores album, så det skal nok blive godt.
I har ændret jeres stil en del fra "Scarlet Silhouettes" til nu, hvordan vil du selv beskrive jeres udvikling
Da vi startede var vi meget inspirerede af den svenske melo-døds scene, samt black metal som Dark Funeral og Dimmu Borgir. Det var lidt råt, men stadig meget melodisk. På "The Nude Ballet" var vi nået til det punkt hvor vi skulle vise hvor gode vi var, så hvert nummer skulle have masser af melodi linier, varieret vokal og en ren lyd, så folk kunne høre hvad vi kunne. På den nye skive har vi koncentreret os om at skrive gode sange, det er rigtigt svært at lave en god sang. Det har taget en masse arbejdskraft. Albummet er også tungere og på en måde mere aggressivt end før.
Er det bevidst at i gennem jeres karriere har bevæget jer imod en mere "kommerciel" lyd
Nej slet ikke! Hvad angår lyden og produktionen på det nye album, så synes jeg ikke at der er noget kommercielt over det. Man kan måske godt sige at fordi at jeg er begyndt at synge, er mere kommercielt end skrigeriet før i tiden. Der var måske noget på "The Nude Ballet" som kunne beskrives som blødt og halv kommercielt, du kan f.eks. tage et nummer som Dancing With Fairies, som er meget pænt og poleret. Jeg synes at vores hårdeste musik helt klart, er at finde på "Walking On Phantom Ice".
Er i ikke bange for at skræmme de folk væk, som har fulgt bandet siden jeres glimrende demo "Unique"
Nej, det er vi ikke. Jeg synes at man kan høre at det er det samme band, som har lavet de 2 udgivelser. Det letteste ville da være at fortsætte i samme rille, og lade være med at udvikle sig, men det synes jeg sgu ikke er særligt fedt. Albummet vil helt klart skuffe nogle, men der er helt sikkert flere som vil blive glade for musikken.
Du har også ændret din vokal, rimeligt kraftigt, du er faktisk begyndt at synge. Hvordan er du blevet inspireret til det
Det er kommet som jeg er blevet bedre til at synge, jeg har før gjort det et lille omfang, dog uden det resultat som i dag. Det handler også meget om at turde det, det er noget sværere at gå på scenen for at synge, for hvis det ikke lyder godt, så er alt ødelagt. Det er noget lettere med growls, skrig også videre, fordi da det er råt og brutalt sætter folk ikke samme spørgsmål til det, som de gør ved sang. Jeg er meget stolt af den rene/rå vokal på det nye album, og omkvædende er også noget lettere at nynne med på, i forhold til det havde været grolws og skrig hele vejen igennem.
Hvilke emner har du valgt at skrive om denne gang
For ti tiden har jeg skrevet meget om erotik og kærlighed, men det har jeg bevæget mig væk fra. På det nye album er jeg inde og berøre mange forskellige emner. Jeg kan f.eks fortælle at separation omhandler tinnitus, da jeg engang havde været til en koncert, havde jeg den vildeste ringen for øren den følgende uge og der fik jeg ideen til den tekst. Breed What You Kill er en politisk sang om at man skal tænke sig om før man formerer sig, det gælder både dyr og folkeslag. Suite 304 er en grim tanke som jeg har gået med og håber aldrig bliver til virkelighed, men tænk nu hvis ens kæreste eller søster skulle komme til at sælge sin krop, for at få penge til stoffer eller alkohol. Feed The Wolves omhandler medie industrien. I gamle dage kastede man folk for løverne og lidt af det samme sker i dag. Folk for penge for at udstille sig selv i diverse tv-programmer osv. Jeg har også ændret min måde at skrive tekster. Før i tiden har meningen været pakket ind i metaforer osv. I dag er teksterne mere direkte, jeg har noget jeg vil sige og det kan man læse, uden at skal bruge alt for meget tid på at pakke pointen ud.
Jeg er også begyndt at skrive tekster til det næste album. De er meget politiske og bunder ud i at man skal stå ved sine meninger, der er selvfølgelig også de obligatoriske tekster om alkohol. Det er jo sådan at de fleste af mine tekster kommer til verden, når jeg sidder alene og er fuld. Jeg kommer også ind på emner om at blive opslugt af storby samfundet.
Som tidligere har i også denne gang rejst til Sverige for at indspille jeres materiale. Hvad kan sveskerne som vi ikke kan i Danmark
Herhjemme er der faktisk kun Jacob Hansen som er en god producer og ham har vi allerede brugt til vores 7" EP "Forever Fragile". Der er bare det at de fleste af hans produktioner lyder ens og så er der heller ikke de mest fantastiske forhold i hans studie, der er f.eks. ingen opholdsrum osv. Vi har indspillet de 2 første albums i Studio Fredman, og er rigtigt glade for begge resultater, men synes at tiden var kommet til at prøve noget nyt. Så efter at have lyttet til en masse skiver, som var produceret i Berno Studiet valgte vi det. Vi er utroligt glade for resultatet og skal helt sikkert indspille deroppe igen. Og så er der også det at studiet ligger i Malmö, så det var let at komme hjem derfra igen. Før har vi været "fanget" i Sverige, men denne gang kunne jeg køre frem og tilbage. Mange gange passede jeg mit arbejde om dagen og kørte så til Sverige for at indspille, og så hjem igen derefter. Da vi først indspillede i Fredman var det en drøm som gik i opfyldelse, det at arbejde sammen med Fredrik Nordström var stort, men det har vi nu prøvet, og hvis jeg skulle komme med en drømme producer til et kommende album må det være Devin Townsend.
Hvem har lavet coveret og er der en dybere mening gemt i det
Det er en polak ved navn Jacek Wisniewski, som også har lavet artwork for Vader, Nephast og han har også lavet til det næste Thorium album. Det er efterhånden ved at være et års tid siden at jeg købte billedet, med det formål at det engang skulle være et Withering Surface cover, men at det kom til at passe så godt ind i helheden som det gør, troede jeg godt nok ikke.
Hvem har skrevet musikken på det nye album
Det er primært Allan Tvedebrink, ligesom på de 2 første skiver. Der er også kommet nogle tig fra trommeslageren og vores nye guitarist. Før i tiden kom Allan med materielt og alle var glade, men denne gang har vi også lavet noget af det i øvelokalet og det var faktisk rigtigt fedt.
I har efterhånden fået opbygget en solid fanbase i Danmark, men hvordan går det i udlandet
Vi har fået rigtigt meget respons fra Tyskland og Japan, vi har blandt andet lavet interviews med store blade som Rock Hard og Legacy. Vi var bange for at folk havde glemt os, fordi der er så meget fart på scenen for tiden og da det var et stykke tid siden at vi havde udgivet noget materiale. Men helt overraskende så husker folk i udlandet os stadig, og det er jo Vi håber at vi med det nye album kan slå vores navn fast og kan opnå respekt for det vi laver. Vi vil selvfølgelig også meget gerne ud og spille en masse koncerter.
Hvordan ser den nærmeste fremtid ud for bandet
Vi har en del koncerter i Danmark og håber også på at vi kan komme ud og spille i resten af Europa.
Så er tiden kommet til de 3 favoritter igennem tiderne
Faith No More The Real Thing
Black Sabbath Black Sabbath
Kate Bush Wheel Of Power
Hvis det skal være lidt hårdere er jeg også glad for At The Gates, In Flames og Autopsy (det vil dem som har hørt Corpse Vomit (DK) nok være enig med ham i!, red)