BLAZING ETERNITY

Blazing Eternity har aldrig rigtigt sagt mig så meget, men da deres andet fuld længde album "A World To Drown In" udkom tidligere på året, tog det mig med storm. Sjældent bliver så storslået og følelesladet musik puttet på plade. Jeg har efter en del uheld den ene og anden vej, fået vokalist Peter Mesnickow's svar på mine spørgsmål hjem til Aalborg og i kan læse det hele her...

Vil du starte med at introducere dig selv, fortælle alt hvad der er værd at vide om dig og lidt om hvordan dit metal eventyr startede

Uha, den slags føles altid lidt beklemt for mig. I princippet er det jo bandet det handler om, og ikke mig som privatperson. Men det ene udelukker jo ikke det andet. Hmm, er 24 år og slår mine folder i Blazing Eternity og har gang i en masse andre projekter. Bl.a. er jeg med i bestyrelsen i den københavnske goth/industrial club The Black Cat, hvor vi arrangerer fester og koncerter med danske og internationale acts, laver et ugentligt radioshow på niende år, laver undertiden artikler til forskellige tidsskrifter, og en masse andet musik-relateret. I det daglige er jeg salgsansvarlig på Voices Music & Entertainment i København, hvor jeg også driver underselskabet Euphonious Records, med bl.a. The Loveless og :Of The Wand & The Moon: - naturligvis er der meget mere at fortælle om min person, men det er dine læsere nok bedøvende ligeglade med, og det er heller ikke relevant. Mit "metal eventyr", som du beskriver det, startede da jeg var omkring 9-10 år, hvor jeg opdagede Alice Cooper. Kort tid efter opdagede jeg King Diamond, Metallica og Iron Maiden, hvorefter det hele tog fart. Så stod den på death, black og doom metal op igennem teenageårene, hvor jeg også som 14-årig startede mit eget fanzine og blev meget involveret i undergrunden. Men som 10-årig opdagede jeg også et band som The Cure, hvilket også førte mig ind i den gotiske genre, som jeg har dyrket sidenløbende med metallen. Den dystre stemning har altid tiltalt mig.

I er nu klar med jeres 2. fuld længde album "A World To Drown In", er du tilfreds med skiven

Ja, vi er alle i høj grad tilfredse med skiven. Der er måske et par enkelte småting man gerne ville have ændret, men det har ikke den store betydning. Jeg kan ikke andet end at svare med et stort ja til dit spørgsmål.

Hvad var jeres ideer da i startede med at skrive materiale til albummet, hvad vil i gerne opnå med skiven

Der var ikke noget vi ville opnå med skiven udover bare at lave et fedt album som vi kunne være stolte af. Ikke noget overskyggende mål eller i den dur. Et album vi ville være tilfredse med, og som ville udfordre os musikalsk. Vi havde en del idéer, da vi i efteråret 2001 startede med at skrive albummet, og vi stoppede først med at lave ting om indtil et par dage før vi skulle i studiet i juli 2002.

Hvordan er skiven indtil videre blevet modtaget af jeres fans og pressen

Over al forventning, faktisk. Vi havde regnet med at en del folk slet ikke ville forstå albummet, og mene at det var blevet for blødt eller lign. Den slags havde vi været ligeglade med, men rent faktisk har reaktionerne og anmeldelserne været virkelig positive. F.eks. 8 ud af 10 i Rock Hard, 9,5 ud af 10 i Orkus, 13 ud af 15 i Legacy, 9 ud af 10 i Metal Heart – og de danske anmeldelser har absolut også været overvejende positive. Folk der var til vores helt gamle materiale har vi selvfølgelig ikke regnet med, men det har nu været positivt overraskende at se folk der var til det første album også kunne li’ det nye. Udover det, er der også en del der ikke har brudt sig om os før, som vi har hørt meget godt fra.

Vil du beskrive jeres udvikling siden bandet startede, i har alligevel været igennem en rimelig stor udvikling fra den spæde start

Nu har vi jo snart eksisteret i 10 år, så en del udvikling kan man ikke se bort fra. Folk der refererer til at vi var black metal må tænke på at det var en meget kort periode omkring 1995 og 1996 i forbindelse med demobåndet "Over Sorte Heder". Allerede på den næste demo var det en mere melodisk blanding af doom, black, goth, melo-death m.m. På debut-albummet "Times And Unknown Waters" var numrene skrevet mellem 1995 og 1999, hvilket godt kunne høres. Det nye album er derimod skrevet inde for et års tid, hvilket har medført at det er et mere sammensat og helstøbt album, der viser en udvikling både personligt og musikalsk.

Hvad skyldes udviklingen, er det jeres personlige musik smag der har ændret sig, er i blevet mere voksne, eller

He he, det med at blive mere voksne er nok en kliché, idet man jo stadig ser mænd i 30’erne spille death og black metal. Men selvfølgelig er der sket en udvikling over de 10 år. Der sker jo nogle ting fra man er 15 år til man er 24 år, og det ser jeg slet ikke noget galt i. Vores musiksmage har i den grad også udviklet sig og vi lytter til et hav af genrer. Personligt ville jeg have det meget svært ved kun at begrænse mig til kun f.eks. at høre metal! Men mht. udviklingen i bandet, så må man jo også tænke på at vi først og fremmest skal tilfredsstille os selv, og det gør vi slet ikke ved at stagnere eller lave en "Times And Unknown Waters" part 2. Vi optager hele tiden en masse nye musikalske impulser, hvilket leder til en naturlig udvikling.

Selvfølgelig kan man se nogle bands rundt omkring der har spillet brutal death metal eller lign. i 10 år, men ofte har de haft et hav af udskiftninger – i Danmark kan man jo bare se på Exmortem og Iniquity. I Blazing Eternity har det altid været Morten, Lars og jeg med skiftende bassister, og det kan sommetider også undre mig at vi til stadighed kan finde til enighed efter alle de år, ha ha.

Hvor meget har signingen med Prophecy Productions betydet for jeres udvikling

Jeg ved ikke om Prophecy har betydet særlig meget for selve udviklingen i musikken, men det har i hvert fald været en fordel at Prophecy’s bands generelt er meget eksperimenterende og anderledes, samt at bossen Martin Koller har en virkelig bred smag. Sommetider føles det som om der er et usynligt bånd mellem de forskellige bands på Prophecy. En gradvis parallel udvikling kan man muligvis tale om, men fælles for de bands der er signet på Prophecy er nok at alle trækker på inspirationer fra en bred vifte af bands og genrer.

Er i tilfredse med selskabet, umiddelbart lader det til at de gør en masse for jer og den nye skive er satme pakket lækkert ind, hvordan ser i selv på sagen

Absolut. Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig at være på andre selskaber. Jeg har en masse at gøre med Martin Koller, eftersom vi (Voices) distribuerer Prophecy i Norden, og han licenserer udgivelserne på Euphonious Rec. for Tyskland, Østrig og Schweiz. Han er en rigtig cool fyr og ven, der både har en stor kunstnerisk musikalsk sans samtidig med at han er en glimrende forretningsmand. Vi passer fint i hele æstetikken omkring Prophecy. Vi har meget frie hænder, og han er altid åben overfor forslag. Vi har spillet adskillige koncerter i Tyskland, heriblandt to gange på verdens største gothic/dark festival "Wave Gotik Treffen" i Leipzig, hvilket udelukkende er hans fortjeneste.

Hvor godt distribuerer Prophecy jer i udlandet, hører i meget fra udenlandske fans og medier

Prophecy har en ganske velfungerende distribution. De er selvfølgelig ikke Nuclear Blast, men vi kan se at vores albums bliver spredt rigtig godt, og vi hører stort set aldrig om folk der har svært ved at skaffe pladerne. Vi får ganske mange e-mails fra "fans" og medier fra alle mulige afkroge af verden, og den slags er altid rart. Tyskland er uden tvivl vores hovedmarked, hvor vi også sælger flest plader. Tyskland kan vist uden tøven beskrives som vort andet hjemland!

Hvad har inspireret musikken på et nye album

Vi bliver inspireret af så mange ting – musik, kunst, litteratur og livet generelt. Alt hvad der nu engang altid har inspireret os.

Hvordan kan det være at i har brugt omkring 3 år på at få det nye materiale lavet og indspillet

Vi er ikke et band der øver 3 gange om ugen og sidder konstant for at lave nye numre. Der kan eksempelvis sagtens gå tre måneder hvor vi end ikke er i øvelokalet. Vi har alle fire travlt med mange andre ting, bl.a. har vi enten tidskrævende jobs eller studier, og Blazing Eternity skal ikke være en sur pligt, men en ting som vi arbejder med i ny og næ. Vi tager det stille og roligt. Hellere komme med et fedt album hver tredje år, end et middelmådigt album om året som mange bands præsterer at levere.

Hvor har i indspillet albummet henne og hvor lang tid har i brugt på det. Lyden er stor, flot og naturlig, er i selv tilfredse med den

Det er indspillet i Studio E (Prophecys studie) i Zeltingen, Tyskland hvor debuten også blev indspillet. Producer var endnu engang Markus Stock (Empyrium), og vi synes selv resultatet er glimrende. Studiet har fået en masse nyt udstyr siden vi indspillede debuten og det kan også høres. Markus er altid god at arbejde med. Når man skal til at foreslå noget, fatter han det straks og fuldfører sætningen. Nærmest telepati sommetider, he he.

I har inkluderet 2 drømmende instrumental numre på albummet, hvorfra er ideerne til dem opstået

Procession’ var endelig et mellemstykke til et andet nummer, som vores trommeslager Lars skrev, men vi besluttede at det sagtens kunne stå alene, og tilføjede noget nyt på det. ’Monument’ er egentlig ikke instrumental da det der lyder som en sample i starten faktisk er mig der taler lidt ind over. Egentlig var nummeret færdigt, og vi synes ikke det passede med decideret vokal af nogen art."

I har også valgt at inkludere et cover af Loveshop’s ’En Nat Bliver Det Sommer’, det slipper i rigtigt godt fra. Men hvorfor har i valgt lige det nummer og hvad siger folk i udlandet til det

Love Shop er et band som vi alle er meget glade for, og ’En Nat Bliver Det Sommer’ har altid haft det der melankolske, drømmende element som man også kan finde i vores musik. Folk i udlandet tror for det meste at vi har lavet det, men ellers har responsen været fin. Jens Unmack fra Love Shop synes også vi var sluppet rigtig godt fra det, så det er vi jo kun glade for at høre.

Det er dig der skriver teksterne og de virker meget personlige, er det korrekt

Jep, teksterne på det nye album er klart de mest personlige for mig nogensinde. De blev skrevet i en meget dårlig periode af mit liv, hvor det var som om jeg var ved at drukne i hele verden med dens elendighed. Sådan føltes det i hvert fald på det tidspunkt. Jeg kan ikke rigtigt gå i dybden med dem, men de handler om alt fra paranoia, angst, kærlighed, had, stoffer, løgne og generelle frustrationer. Jeg tror nok kun at det er mig der fatter hele meningen med dem, da de oftest er formuleret på en lettere kryptisk måde, hvor tingene ofte ikke giver mening for andre end mig selv.

Hvad vil du fortælle med dine tekster

Egentlig er det at skrive tekster for mig som en slags terapi, hvor jeg kan komme af med en masse mærkelige tanker og følelser. Ofte er teksterne også et godt minde for mig selv. Hvis jeg hører et nummer fra debuten, kan jeg ofte få en slags deja-vu og fornemme den samme følelse som tidsrummet da nummeret og teksten blev lavet. Generelt kan jeg godt lide at være nostalgisk – på godt og ondt.

Hvilket humør er du oftest i når de skriver dine tekster og hvad kan give dig inspiration til en tekst

Som sagt, så er det oftest når jeg har det værst at det medfører en tekst. Jeg foretrækker at dele mine gode og glade stunder med folk jeg holder af, frem for at nedfælde mine tanker om dette. Hvis jeg har det rædsomt, er det bedre for mig at isolere mig og ikke have folk omkring mig.

Vil du forklare jeres tanker bag titlen "A World To Drown In"

Den kom sig af titelnummeret, og min fornemmelse af at jeg var ved at drukne i en verden af paranoia, angst, kærlighed, had, stoffer og så meget andet på det tidspunkt.

Skal i ud og spille en masse live i løbet af efteråret, det er vel også ved at være tid for et besøg i Aalborg igen

Vi spiller nogle koncerter i starten af 2004, men alt er uvist endnu. Vi bliver sværere og sværere at samle til den slags fordi vi live er 6 mennesker, og de sidste gange har vi været 7 mennesker live, og generelt er det altid forbundet med en masse kaos når vi skal ud at spille. Men mon ikke vi får lyst til det snart igen ? Vi har trods alt kun spillet to koncerter siden udgivelsen af det nye album, men det er heller ikke fordi vi har haft en kæmpe lyst eller følt os forpligtet til det. Men jo, det er også på tide til et Aalborg besøg igen. Det betyder en masse alkohol i hvert fald, he he.

Vil du dele dine 3 favorit skiver igennem tiden med os

Pu ha, den er svær! Der er jo så mange. Men okay – 4 af dem må være:

Devil Doll – Dies Irae

Martin Hall – Relief

The Cure – Pornography

Death In June – But, What Ends When The Symbol Shatter?

…og naturligvis alt med Katatonia!

Tak fordi du har brugt tid på at svare på mine spørgsmål, den afsluttende bemærkning overlader jeg til dig!

Jamen, fornøjelsen er da også på min side. Tak for supporten! Hvis nogen er interesserede har vi nye t-shirts, longsleeves og hættetrøjer til salg. Man kan købe dem over nettet via www.grau.cd eller www.diehardmetalshop.dk .