Den nye Kamelot skive "Epica" var mit første møde med bandet og hvilket møde (som du kan læse under anmeldelser, red). Så hvad ville være mere naturligt end at gribe fat i den norske vokalist Roy Khan. Han svarede energisk på mine spørgsmål, viste sin glæde for smileys og gav en gennemribende forklaring af Kamelot's dispositioner. Til sidst leverer han en grundig gennemgang af de 15 skiver som har betydet mest for ham.
Hej, vil du starte med at introducere dig selv og fortælle hvorfor du spiller metal og hvordan det hele startede
Jeg startede med at lytte til metal i 1985 (efter at have været totalt til pop i et par år). Min første metal skive var "Marching Out" med Malmsteen. Queensrÿche sparkede mig derefter i ansigtet med "Rage For Order" det samme år, og det var nok også deromkring jeg selv begyndte at ville synge. Jeg kom med i det norske progressive/power metal band Conception i 1991, efter at have mødt en ven af guitaristen Tore Østby i skolen.
I er ved at være klar til at udgive jeres nyeste skud på stammen "Epica", er i tilfredse med jeres indsats
Absolut.. Og da jeg er lidt sent på den med dette interview ("Epica" blev udgivet i går (engang i januar, red)), kan jeg også se at folk derude ser ud til at kan lide albummet ;-)
Hvad er godt ved "Epica" og hvad kan jeres fans forvente sig af udspillet
Hvad der er godt ved albummet er op til den enkelte fan. Jeg er selv meget glad for ar det lykkedes os, at opfylde vores vision om at lave et anderledes konceptalbum.
Albummet er bygget op om et koncept over Goethes Faust, hvorfor valgte i netop den historie
Det er ikke hundrede procent om Faust, vores historie er bare løst baseret på Faust. Historien om Faust er meget kompleks og Goethe brugte hele sit liv for at fuldende værket. Det er derfor umuligt at lave sådan en historie på de 60 minutter som et album varer. Men der er mange lighedspunkter imellem de 2 historier. Der er en hovedperson i Ariel, der søger efter den endegyldige sandhed og han kan ikke finde svaret, selvom han både søger i religion og i videnskab. Så han efterlader alt og drager ud i verden, så han selv kan søge efter svarene. På dette tidspunkt laver han en aftale med djævelen kaldet Mephisto, i vores historie, ligesom i Faust. Derefter skaber hans partnerskab med djævelen ham en masse problemer, især hvad der angår hans kærlighedsliv, som repræsenterer det gode i vores historie. Grunden til at vi valgte at bygge historien op omkring Faust, er at den beskæftiger sig med temaer, som vi interesserer os for og tidligere har arbejdet med.
Hvad kan du selv lide ved historien
Alt! Den måde som den omhandler de evige, universale spørgsmål omkring livet. Det er også det mig og Thomas Youngblood (guitarist og hovedkomponist, red) går og tænker over og gerne vil skrive om.
Når i skriver et koncept album, hvordan griber i det så an, hvad bliver skrevet først osv
Teksterne eller i hvert fald plottet, bliver lavet først. Det var en stor udfordring for både mig og Thomas at komme på og færdiggøre denne konceptting, men det var også et meget naturligt skridt for os. Det har nok noget at gøre med den måde vi lever vores liv som kunstnere, musikere og sangskrivere på. Vi søger altid efter udfordringer, for at på den måde udvikle os selv. Det er også vigtigt for os at vi ikke kommer til at gentage os selv, og sørge for at musikken også er interessant for os selv.
Er det ikke let at miste nogle musikalske detaljer og spontane momenter, når i altid skal have musikken til at passe med et plot
Du får noget og du mister noget! Den vigtigste ting er at vores tilgang til materialet var anderledes end tidligere. Vi prøvede forskellige vinkler og atmosfærer igennem sangskrivningen, og jeg tror at det er meget normalt for øvede kunstnere.
Hvad vægter i som det vigtigste, musikken eller plottet
Musikken er normalt er normalt det som først fanger lytterens opmærksomhed, så det finder jeg vigtigst. Men med det taget i betragtning; er der også masser af musik i ord, og det er noget som mange overser.
Virkede musikken fra første færd sammen med plottet, eller skulle i lave ændringer hen ad vejen
Der er altid brug for at lave ændringer hen ad vejen, så sådan var det også med "Epica", men jeg må sige at vi endte meget tæt på vores originale visioner og intentioner.
Hvorfor valgte i Epica, som album titel
Der er 3 grunde til det. Den første er at Epica er et psykisk sted i historien, hvortil hovedkarakteren vil driste sig til i part 2. Den anden grund er at i sin bog, beskriver Goethe essentielle menneskelige tanker, sind og følelser, det er hvad vi har valgt at kalde epicentrumet af universet. Sidst og mere litterært, dette er vores mest episke album til dato.
Hvordan er jeres nye skive sammenlignet med jeres tidligere værker, vil du fortælle lidt om jeres highlights
Vi prøver altid at bringe nye elementer ind i vores musik. Vi vil udtrykke os selv som musikere i konceptet i at være et heavy metal band. "Epica" er et mere progressivt album, og meget mere teatralsk end vores tidligere udgivelser. Alle numrene er sammensat af en rød tråd, for at give lytteren en "teater" eller "musical" feeling. Derudover så er det første gang at vi laver et koncept album.
Hvorfor laver du musik, bandet har en lang og gloriøs fortid, hvordan bibeholder i pacet
Jeg ved ikke hvorfor jeg gør det, og jeg spørger faktisk aldrig mig selv om det. Så længe det er sjovt og interessant for os, er jeg sikker på at vi vil fortsætte med at screamin og chuggin vores vej igennem verden.
Hvad appellerer til dig ved den hård rock/metal scenen
Nogle gange så et jeg ikke helt sikker Nogle gange kan jeg slet ikke lide det ;-) Jeg elsker dog tunge guitarer!
Hvad forventer du af "Epica" vil den flyve ind på hitlisterne eller hvad håber du der vil ske
Vi har lavet endnu et album og vi er ekstremt glade for det, og hvis andre også kan lide, gør det også glade.
Albummet er produceret af Sascha Paeth og Miro, hvorfor valgte i dem, hvad kan du lide ved deres arbejde og hvad har de bragt Kamelot universet
Som jeg altid siger; De får en rå diamant til at skinne!
Er du tilfreds med deres arbejde, hvis du i bakspejlet kunne ændre noget ved lyden, hvad skulle det så være
Jeg har altid været glad for at arbejde sammen med dem, men der er selvfølgelig altid nogle ting, som man gerne ville have lavet anderledes.
I ryger snart på en verdens turne som support for "Epica", ved du om den bringer jer forbi Danmark
Det ved jeg desværre ikke endnu!
Hvordan er det at være vidne til en Kamelot koncert
Udfra hvad jeg har hørt, så skulle det være fuldkomment fantastisk ;-)
Vi har lige overstået år 2002, hvordan har det foregående år været for Kamelot
Det har stort set været "Epica" hele vejen igennem. Produktionen startede i juni, og var først færdig i oktober. Før det skrev vi albummet, og nu skal vi til at i gang med at promovere det.
Hvad vil 2003 bringe Kamelot
Forhåbentligt (og temmelig sikkert ;-) en masse!
Vil du dele dine 3 favorit skiver igennem tiden med os
Nej, det er for svært, men her er 15
Beatles Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band (Det er bare et af de Beatles albums som betød en masse for kreationen af mig som kunstner/sangskriver i de tidlige dage. Mine forældre havde alle skiverne og igennem årene har jeg forstået hvor vigtige de har været for mig.).
Simon & Garfunkel Best of (Simpelthen fantastisk sange).
Pink Floyd Dark Side Of The Moon (Et andet album fra min forældres samling, som havde stor indflydelse på mig, sammen med andre Floyd produktioner).
Jan Johansson Jazz På Svenska (Jazzede svenske folkesange, leveret af Jens Johanssons far, tror jeg nok. Dette album har fulgt mig lige siden min barndom, og har haft stor indflydelse på mit klaverspil.).
A-HA Hunting High And Low (Uden denne norske trios debut skive, havde jeg måske aldrig begyndt at synge. Kombinationen af Morten Harkets høje og rene vokal, ekstremt melankolske sange og fantastiske tekster, gjorde alt for mig. Sammen med Queensrÿches "Rage For Order" og "Operation Mindcrime", det vigtigste album for mig som sanger.).
TNT Knights Of The New Thunder (Mit første sammenstød med metal. Jeg var simpelthen lamslået over Tony Harnells skyhøje vokal og Ronnie Lè Tekrös saftige guitar riffs på Seven Seas. Faktummet at de var nordmænd (de fleste af dem) og kun boede en times bilkørsel, fra hvor jeg boede, gjorde TNT til et specielt band for mig.).
Iron Maiden The Number Of The Beast (Efter at jeg faldt for tunge guitarer og high-pitched vokaler, lånte jeg dette album af en god ven. Jeg kan huske at jeg prøvede at holde Bruces lange tone i Hallowed Be Thy Name foran spejlet. Dette album, efterfølgeren "Piece Of Mind" og "Powerslave", var de eneste Maiden produktioner som jeg har brugt noget tid på.).
Queensrÿche Rage For Order ( Og lige pludseligt ændrede min opfattelse, af hvad metal var, sig. Denne LP fangede min opmærksomhed på en måde som jeg ikke troede kunne ske. Godt band, suveræn sanger, unikke numre og tekster med dybde Jeg var solgt! I en periode på 2 år havde jeg forskellige favoritter fra dette album. Startende med åbneren Walk In The Shadows. Den sidste som jeg kan huske jeg var vild med var Screaming In Digital. Den eneste sang jeg aldrig har kunnet lide fra dette album, var coveret af Dalbellos Gonna Get Close (fra albummet "Womanfoursays", som også kunne have været på denne liste), jeg kan meget bedre lide den originale version.).
Queensrÿche Operation Mindcrime (Med denne skive leverede Queensrÿche et konceptalbum der altid vil have en plads i metal historien. Der er ikke brug for flere kommentarer.)
Dream Theater Images & Words (Jeg hørte Pull Me Under en dag radioen, og kan huske at jeg tænkte wow! Produktionen er lidt glat og kold, men det ekstremt gode musikere og de gode sange, rådede bod for det.).
Roger Waters Amused To Death (Efter Syd Barret, Pink Floyds hovedmand. "Amused To Death" er sikkert ikke hans mest enestående værk, men jeg har et meget personligt forhold til denne plade. Der bliver lagt ud med hvad der nok er min favorit guitar solo igennem tiden, leveret af Jeff Beck.).
Frank Zappa Sheik Yerbouti (Ekstremt komplekst musik, gode melodier og fucked up lyrics. Det bliver ikke meget mærkeligere end dette! Man kan sige hvad man vil om denne fyr, men man finder ikke mange Zappa coverbands rundt omkring. Utrolig diskografi!).
Björk Homogenic (Vores tids Kate Bush En unik verden af sange, lyde og atmosfærer. Ekstrem signifikant og ekspressiv vokal. Jeg kunne helt sikkert også liste alle de andre albums fra hende. Du må ikke lade elektronikken skræmme dig ;-).
Faith No More Angel Dust (Et af de få Seattle bands som jeg kunne lide. Dette album blev udgivet imens jeg var i London for at prøve at få en pladekontrakt med Conception, tilbage i de tidlige halvfemsere. Vi fandt ud af at de var support for Guns N Roses på Wembley. Gode sange, kanon sanger og en meget signifikant trommeslager.).
Carl Orff Carmina Burana
Mange tak fordi du har brugt tid på dette interview, hvis du har en afsluttende bemærkning, så værsgo at fyre løs!
Ka-booom!