DEVILYN

Der udkommer utroligt mange death metal albums for tiden, og det er sgu sjældent at der er noget rigtigt specielt imellem. Men da jeg lagde øre til Devilyn's nye skive "Artefact" var der sgu noget der rørte sig. Musikken er mørk og ond og har en rigtig fed atmosfære og et unikt touch, så jeg trak guitaristen Bony fra det polske band til side en mørk vinterdag og et par flasker vodka senere havde jeg dette interview færdigt.

devilynguidino.jpg (21616 bytes)

 

 

 

devilynguitar.jpg (7882 bytes)Baroova og Bony

Vil du introducere dig selv og fortælle os hvorfor du spiller metal

Hallo alle sammen, jeg er Bony guitarist i Devilyn og var i sin tid også med til at danne bandet. Den anden del af dette spørgsmål er noget sværere at svare på. Jeg har hørt metal lige så længe som jeg kan huske, for det er denne musik som tiltaler mig mest. Jeg har det bedst med at spille metal, for det er den musik stil som appellerer til mig. For i tiden har jeg også spillet andre genrer, det holdt bare ikke.

Vil du indvie os i Devilyn’s band historie

Bandet blev dannet af Novy (vokal/bas) og mig. Vi havde en del problemer med at komme i gang , da vi ikke rigtigt vidste i hvilken retning vi skulle gå. Men da det kom i orden besluttede vi at bruge bandnavnet Cerebral Concussion og vi indspillede derefter demo båndet "The Rule". Herefter fil vi en kontrakt med det franske label Listenable Records. Efter udgivelsen af vores første album "Anger", var vi på tour med Cannibal Corpse. Det var en virkelig succesfuld og fordelsfuld periode for os. I 1999 udkom vores album nummer 2 "Reborn In Pain". Pladeselskabet promoverede os ikke ret godt og derfor valgte vi at se os om efter et andet label. I mellemtiden spillede vi masser af koncerter i Polen og resten af Europa. I år 2000 indspillede vi en promo, som gjorde at Blackend tilbød os en kontrakt og på det label har vi lige udgivet vores nyeste skive "Artefact".

Hvad handler death metal om efter din mening

Mit syn på death metal er okkultisme, metafysik og ondskab. Det er en refleksion af tingene der er i vores sind. Det er også energi og styrke, som især kommer til udtryk under koncerter. Under vores optrædener bliver vores energi sat fri og bliver kombineret med publikums energi. Deraf kommer ægte destruktion og en djævelsk styrke rejser sig.

Jeg har ikke hørt jeres 2 første skiver, hvordan er de sammenlignet med "Artefact"

Vores tidligere udgivelser "Anger" og "Reborn In Pain", er ikke så gode som "Artefact", det er ikke noget som jeg vil holde hemmeligt. Men de er helt sikkert et godt og ærligt bevis på Devilyn’s evolution. "Artefact" er vores 3. og klart bedste skive. Jeg synes at vi har opnået at kreere en god standard og vores egen stil, som kun var under udarbejdelse på de 2 første albums.

Hvilke af de 3 albums finder du bedst

Det er selvfølgeligt "Artefact". Men jeg ved at når vi indspiller vores næste album, siger jeg at det er det bedste. Det er naturligt for mig.

Hvorfor skiftede i fra Listenable Records til Blackend

Vi fandt os i en virkelig mærkelig situation. Da vi indspillede vores første album for Listenable Records var alting OK – De promoverede os godt og sendte os på tour med Cannibal Corpse. Da vi så havde indspillet "Reborn In Pain", promoverede de den slet ikke og der var heller ikke nogle koncerter. De interesserede sig slet ikke for os – Jeg tror det var fordi de ikke kunne lide musikken eller så var det fordi de ikke forstod den. Jeg har ingen anelse om hvorfor de opførte sig som de gjorde. Vi er meget kede af situationen, men hvad kunne vi gøre?

devilyn_drum.jpg (9065 bytes)devilynbas.jpg (7294 bytes)Kuba og Novy

Hvad forventer i fra Blackend

Vi forventer ærlighed og engagement i bandets aktiviteter. Jeg er sikker på at samarbejdet imellem os og vores pladeselskab vil blive godt. Jeg vil rigtigt gerne undgå de problemer som opstod med Listenable Records. Jeg vil gerne have at vores label tager sig af os, fordi vi er det værd og jeg er sikker på at de ikke vil fortryde det. De skal bare give os chancen, vi er det band som bare skal have chancen…

Promo materialet fortæller ikke noget om hvor i indspillede "Artfefact" og hvilken producer i brugte, vil du dele de informationer med os

Vi indspillede albummet i et rigtigt godt studio ved navn Hendrix. Det er blandt andet kendt fordi Behemoth indspillede deres seneste album der. Indspilningen gik rigtigt godt, fordi vi havde lang tid i studiet og atmosfæren var god. Den eneste ulempe var at vi var nødt til at indspille om natten, fordi det var billigere. Men vi formåede at skifte over til nat tid og på den anden side havde vi mere frihed, fordi der var ikke nogle til at forstyrre os mens vi arbejdede. Nogle gange arbejdede vi 16 timer i træk – Det var hårdt men det gav gode resultater.

Er i 100% tilfredse med albummet

Ja, vi er 100% tilfredse med albummet. Jeg synes at vi har gjort et godt stykke arbejde med "Artefact". Materialet er virkeligt godt, musikken er god og det er produktionen også, så ja vi er tilfredse med skiven.

I spiller en meget tung, kraftfuld og teknisk form for death metal, som på sin vis kan sammenlignes med mægtige Morbid Angel. Dog er jeres musik stadig unik og i har jeres egen lyd, hvordan er i blevet inspireret til at lave jeres musik

Tak for at du sammenligner os med sådan et kraftfuldt band som Morbid Angel. Det er ikke en hemmelighed at Morbid Angel er mit favoritband. Derfor kan det da også være at jeg har lånt en tone eller to fra deres musik. Det er næsten umuligt at undgå det, når man nu lytter så meget til bandets musik. Dog prøver vi stadig at tilføre death metal scenen noget som er vores eget og vi søger altid efter nye muligheder og lyde. Vi vil gerne berige denne musik med nye ideer og muligheder. Der er især et mål som vi stræber efter og det er at vores musik ikke skal være simpelt og kedeligt, og vores lyd skal heller ikke kunne identificeres med et andet band. Vi arbejder stadig meget på vores eget image, og jeg synes at til et vist punkt har vi formået at skabe vores egen lyd. Samt vore egne sang konstruktioner som er karakteristiske og let genkendelige.

Hvad er filosofien bag Devilyn

Vores filosofi er at tilintetgøre alt og alle! Vi er hævet over religion og masserne. Vi tænker selv og vi lukker ikke de grå realiteter ind i vores hoveder. Man skal huske at man er sin egen herre og man skal huske at man er et individ som ikke skal tilpasse sig noget!

Hvem er hovedkomponisten bag Devilyn’s musik og hvad bliver i inspireret af når i skriver musikken

Der er ingen opdeling i vores band. Der er ingen hoved komponist, som laver alt musikken selv. Jeg kan sige at jeg er den som godkender ideerne når vi øver. Men for det meste kommer vi til øvning og improviserer og så kommer der et nummer ud af det. Vi har ingen regler om hvordan materialet skal skabes, det hele er meget spontant. Når vi snakker om inspiration, må jeg indrømme at vi alle lytter til noget meget forskelligt musik. Jeg tror at det har en meget god indflydelse på vores musik.

Undervejs i skæring nummer 5 ’Kingdom Of The Blind’ er der noget messen og skrigen, hvad omhandler det nummer, hvilket sprog er det og hvad bliver der sagt

I dette track gør Novy brug af sine ukonventionelle metoder og sangfærdigheder. Han bragte nye vokal elementer ind i Devilyn’s musik, samt en helt anden stemning end normalt. Der er også lyden af en port som bliver åbnet.

Og her stopper interviewet så, da Bony ikke havde lyst til at svare på de resterende 6 spørgsmål. Jeg har flere gange kontaktet ham i løbet af de sidste 3 måneder, uden at få et enkelt svar tilbage. Men da Devilyn’s nye skive "Artefact" er rigtig fed, synes jeg ikke hans attitude skal gå ud over resten af bandet, så derfor bragte jeg interviewet alligevel!