SOLEFALD

Solefald er satme et mærkeligt band. Jeg kan huske første gang at jeg hørte deres debut fuldlængde "The Linear Scaffold", den sad lige i øjet med det samme. Den næsten "Neoism" har jeg aldrig forstået. Derefter  kom "Pills Against The Ageless Ills", den var sgu også rigtig fed. Nu sidder jeg så med det nyeste udspil "In Harmonia Universali", som nok er bandets mest gennemførte album til dato. I den forbindelse ringer Lazare undertegnede op en aften, hvor han er i et godt, eftertænktsom, men stadig snakkesagligt humør...

Jeg har altid tænkt over hvordan et band som Solefald, kan fortsætte med at udvikle sig, så meget som i har gjort, hvordan sker det

Evolution er noget der sker når tiden går. Jeg bruger meget tid på at indspille og skrive musik, det er med til at udvikle mig. Derudover så bor Cornelius og jeg i 2 forskellige lande, så vi bliver dagligt udsat for forskellige inspirationskilder. Cornelius bor i Frankrig og jeg bor I Norge. Vi er også begge meget kreative og dynamiske, det hjælper selvfølgelig også på det.

Hvor finder du nye influenser, hvad inspirerer dig til at skrive nyt musik

Det sker bare når Cornelius og mig mødes. Selvfølgelig skriver vi begge musik når vi er alene, men vi laver først de endelige numre når vi mødes. Nogle bliver endda først lavet når vi spiller sammen. Men altid laver vi det færdige produkt sammen. Hvad angår lyrikken så bliver jeg inspireret af alt hvad jeg ser, hvad jeg læser. Jeg læser en del filosofi og det inspirer mig meget. Men selvfølgelig er hvad jeg ser og oplever i det daglige liv, det mest interessante. Det er faktisk lidt sjovt som tingene udvikler sig. Solefald blev faktisk startet på grund af et Cradle Of Filth worship, jeg var helt vild med "Principle Of The Evil Made Flesh". Dog er jeg ikke fan af bandet længere. Jeg er dog stadig glad for Emperor og Satyricon.

Hvor langt kan i tage Solefald, med tanke på progression, og så stadig kalde bandet Solefald. Har i en klar linie som i ikke vil overskride

Det er et meget svært spørgsmål at svare på. Det er en ting som vi vil lære, når vi går ned ad vores egen sti. Det er noget som vi er nødt til at basere på intuition, når vi kommer til sådanne skilleveje. Og igennem tiden, er der da også noget materiale der er blevet efterladt, fordi det har været for mærkeligt. Hvis du kan lytte til et Solefald album, så er det fordi du kan lide hvad vi skriver, vores vokaler, vores musik. Og selv om vi har udviklet os meget igennem årene, har vi nogle distinktive punkter, som identificerer os. Men jeg ved sgu ikke hvor langt vi kan tage Solefald, det må tiden vise.

Hvad var jeres ideer da i begyndte at skrive det nye album

Vi skriver først musikken, og så begynder vi at bygge albummet op derefter. Musikken er den vigtigste del, så derfor kommer tekster og ideer til opbygning først efter vi har skrevet musikken. Musikalsk opstår der en slags alkymi imellem Cornelius og mig i studiet, vi forvandler alle vores riffs til guld. Musikalsk er albummet faktisk resultatet af mange af de første individuelle riffs, som vi havde med i studiet. Vi kender efterhånden hinanden så godt at vi skriver musik, der passer til hinanden. Det har vi egentligt altid gjort, på forskellige niveauer selvfølgeligt. Det er nok også derfor vi synes at hvert eneste album er det bedste Solefald album.

Opnåede i jeres mål med jeres nye album

Det gjorde til en hvis grad, i hvert fald hvad angår vores vision om albummet. I studiet faldt det hele i hak, sådan er det hele tiden. Det kan godt være at vi hver især har en masse fede ideer. Vi har også tænkt på at indspille hver for sig, det ville sgu være lettere. Det vil bare ikke virke, vores indvirkning på hinanden i studiet betyder alt. Musikken og stemningen kommer fra vores samspil, vi arbejder som en helhed.

Er du hundrede procent tilfreds med "In Harmonia Universali"

Ja, jeg er tilfreds med det meste. Det er meget svært at være ens egen kritiker, men i det store hele er jeg ikke utilfreds med musikken. Jeg er meget glad for produktionen, den er god, faktisk "over the top!". Og coveret er også suverænt, det fanger albummets atmosfære perfekt. Hver eneste nummer har jo også sit eget koncept og det synes jeg også virker godt. Hvert nummer er en hyldest til en historisk figur. For eksempel er 3’eren ’Christiania (E. Munch Commemoration)’ omhandlende Edward Munch og 10’eren ’Sonnenuntergang Im Weltraum’ omhandlende solguden Apollyon.

Hvilken reaktion får du oftest på jeres musik

Det vi hører mest er nok at vores musik er bizar. Der er dog også mange som synes at musikken er god.

Hvilken slags folk nyder jeres musik

Det ved jeg ikke, jeg møder faktisk ikke så mange af vores fans. Jeg tror især at vi henvender os til musikere og andre folk der selv spiller på instrumenter. Da vi hele tiden udvider grænserne for hvad der er muligt. Vi har altid presset vores sangskrivning til nye højder. Vi rammer nok også en del som har lyttet til metal i lang tid, og vil høre noget lidt anderledes og nyt, men stadig metal. Vi tiltaler jo nok også metal eliten, med det mener jeg anmeldere, journalister og så videre…

Hvorfor laver du musik, hvad giver det dig

Det er en kropslig ting, det at spille guitar, for min krop til at vibrere. Det er fedt at koncentrere sig om et "lille" område, en helt speciel oplevelse. Det drejer sig også om en ekstrem psykisk og fysisk disciplin. For eksempel er trommeslagere meget ekstreme, de skal være i rigtig god form og så skal de øve meget. Det at spille musik er også en fed kollektiv oplevelse, det giver meget at spille sammen i et band og det er også med til at bringe folk tættere sammen. Det at spille musik har nok lidt tilfælles med religiøse og magiske ritualer.

Har du personlige holdninger som kommer til udtryk igennem musikken og igennem teksterne

Jeg besidder en lidt: "Jeg skider på det hele attitude", men det afhænger af visse ting. Men jeg har problemer med at udtrykke mig personligt i tekster. Men da vi begge er med til at skrive sangene, så er der ikke så meget plads til personlige synspunkter. Men vi har altid haft den attitude i bandet, at vi laver og siger hvad vi vil!

Hvordan blev jeres forrige album "Pills Against The Ageless Ills" modtaget

Skiven blev modtaget overraskende godt, umiddelbart blev den bedre modtaget end "In Harmonia Universali" er blevet. Den fik nogle kanon karakterer, blandt andet gav Orkus (D) den 10/10, Rock Hard (D) 9/10 og Legacy (D) 13/15. Vi lavede også rigtigt mange interviews. Men den kommercielle reaktion udeblev, vi solgte sgu ikke så mange eksemplarer af albummet.

Vil du fortælle lidt om de lyriske temaer på det nye album

Denne gang passer teksterne nok bedre til musikken end før. De passer sammen med stemningen i numrene. Teksterne er som de fleste nok allerede ved, skrevet i forskellige sprog. Teksterne er ikke så ironiske, som det før har været tilfældet. Man kan vel næsten kalde lyrikken for musikalsk digtning.

I har skrevet jeres tekster på forskellige sprog, hvorfor har i valgt det

Vi lever for at lege med lyde. Jeg snakker selv fire forskellige sprog hver eneste dag. Det er naturligt for mig, det har ikke noget at gøre med at vi vil blære os med vores intellekt. Det er sgu bare fedt at udforske lydene i de forskellige sprog. Det universale sprog er efterhånden blevet engelsk, det kender alle. Så det er vel også et forsøg på, at sige at engelsk ikke er det eneste sprog.

Cover artworket er meget mørkt og abstrakt, hvad vil i fortælle med det, og hvorfor har i valgt netop det kunstværk, som i har

Hvis jeg skal være helt ærlig, så minder det mig om artworket til Slayer’s "Hell Awaits". Det er blodrødt, der hænger folk i kæder, der er noget maskineri. Jeg synes egentligt at det minder utroligt meget om det death metal cover. Det er malet af en tjekke ved navn Jan Kristofori, for cirka 40 år siden. Han gav os retten til at bruge det, som en tjeneste! Han brugte meget tid i fængsel under kommunismen, da han kæmpede for frihed…

Hvorfor har i valgt at kalde albummet for "In Harmonia Universali"

Vi har valgt at skrive teksterne på forskellige sprog, vi har valgt at præsentere forskellige musikalske stilarter på albummet… Det er som om at vi samler forskelligt musik på albummet. Før i tiden lavede vi 10 numre, hvor der var 10 numre i hvert nummer. Nu er vores sange blevet mere harmoniske… Titlen anslår at det er muligt at se en stor sæk med et blandet indhold, som én ting!

Vil du dele dine 3 favorit skiver igennem tiderne med os

Rotting ChristThy Mighty Contract

BurzumBurzum

SlayerSeasons In The Abyss