Bloodbath – Nightmares Made Flesh [Century Media/Target 2004]

Den her skive har jeg set frem til, både med glæde og lidt gru. Gruen fordi at Peter Tägtgren har overtaget vokal posten, fra Mikael Åkerfeldt, og jeg har haft svært ved at forstille mig Tägtgren’s vokal i Bloodbath regi.

Dog lader den gode Peter Tägtgren al min tvivl til skamme, da han leverer en suveræn indsats på skiven. Han sædvanlige skrigeri er næsten skrinlagt og han leverer dybt og passende growl, til Bloodbaths old school death metal smadder.

Smadder er der kommet mere af. Dan swanö har taget en guitar og rykker i den og har derfor overladt trommerne til Martin "Axe" Axenrot fra Witchery og Satanic Slaughter. Han leverer mere tempo og nogle flere temposkift, end det har været tilfældet med Swanö, i dette bands regi. Det er med til at give mere liv til musikken. Der er faktisk rigtigt mange fede breaks på skiven fra alle leder og kanter og det er utroligt fedt.

Man kan sagtens høre at det er Bloodbath der smadrer løs i højtalerne, men der bliver brugt nogle flere elementer på denne skive, end jeg havde regnet med. Der er masser af dynamik fra alle musikernes kanter og der bliver ikke filet så meget løs på klassiske riffs, som det før har været tilfældet. Det virker som om at bandet har prøvet at lave et old school death metal album anno 2004, der skulle sætte alt andet på plads. Og det er lykkes med bravour. Ikke på et eneste tidspunkt i løbet af skivens 12 skæringer, keder man sig eller tænker at det har man hørt lidt for meget før.

Produktionen af "Nightmares Made Flesh" er også mere frisk og livlig, end den på "Resurrection Through Carnage" og det er faktisk et plus. Der er masser af energi på drengen og lyden er sgu livlig.

Bloodbath anno 2004 er old school death metal med rigtigt mange elementer. Her er tunge riffs i spandevis, tunge rytmer og dyb vokal. Men der er også hurtige guitarparter, blastbeats og hidsig vokal. Stemningsmomenterne er mange og det samme er de brutale indslag. Det virker som om at bandet har fået nyt liv og vil ud og erobre verden med denne skive. Et af årets helt klare death metal højdepunkter i min bog. Det her er vel skiven man kunne forvente at de 3 glimrende sangskrivere Anders Nyström, Dan Swanö og Jonas Renkse ville lave.

9/10