Krisiun – Bloodshed [Century Media/Target 2004]

De brutale dødshoveder i Krisiun fortsætter med at udgive skiver i samme tempo som deres musik og det er temmelig hurtigt. Dette er dog ikke et nyt fuldlængde album, men et mini album kombineret med bandets første officielle udgivelse, mini skiven "Unmerciful Order", som ikke er blevet genudgivet før. Derudover er der 5 nye skæringer, samt 3 intro/outroer.

De nye numre fortsætter i samme stil som numrene på den forrige skive "Works Of Carnage". Det vil sige old school prægede kompositioner med skarpe riffs og smadrende trommearbejde. Der er dog inkorporeret noget mere tydeligt brasiliansk "tribal" præg ind i trommearbejdet. De urgamle brasilianske trommetraditioner, er dog også en af skindbasker Max Kolesnes store inspirationskilder.

Derudover viser bandet også en mere velfunderet teknisk side af sig selv. Det har været under opbygning på de sidste par skiver, men nu virker den tekniske side af bandet til perfektion. Der er masser af fede breaks, efterfulgt af gode temposkift og andre lækkerier.

Lyden er fortsat meget organisk og rå og den passer stadig væk bedre til Krisiun, end den mere polerede lyd der plagede et par udgivelser i starten af dette århundrede.

"Unmerciful Order" viser den unge helt upolerede udgave af Krisiun pakket godt ind i en meget rå men stadig smadrende lyd. Selvom materialet er indspillet tilbage i 1993, er der ikke meget der har ændret sig, Krisiun er Krisiun. Guitarriffene bliver kastet af sted, godt fuldt op af smadrende lead arbejde. Stortrommerne får seriøse tæsk, selv dengang var Max lynende hurtig, men ikke så teknisk velfunderet.

Med numre der er skrevet med lidt over 10 års mellemrum, kan man virkeligt høre hvordan Krisiun har udviklet sig igennem årene. De har ikke veget mange millimeter fra deres rødder og oprindelige udgangspunkt. Bandet har udviklet sig hvad angår teknik og sangskrivning, men derudover har den stået på brutal death metal uden nåde, sådan skal det sgu være. Og så er der de der intro/outro ting, hvor bandet leger med atmosfæriske effekter, som ender i en lettere gang ambient sjov, det er vel godt nok.

8/10