Cataract – With Triumph Comes Loss [Metal Blade/Target 2004]

Jeg har hørt navnet på dette band mange gange, men har godt nok aldrig troet at Cataract ville være noget for mig. Da det er indenfor hardcore kredse at de er blevet prist. Men nu sidder jeg med deres 3. fuldlængde skive, som også er deres første på Metal Blade Records, og den er sgu ganske okay.

Det er ganske let at høre at bandet har deres rødder i hardcore, det skinner sgu ganske tydeligt igennem i alle numrene. Og det bliver også gengivet i sangtitlerne. Men de fleste af de guitarrifs der bliver fyret af er nogle tunge sataner, med undertoner fra thrash og death metallen.

Det samme kan siges om nogle af sangkompositionerne, de er tunge og smadrende. Der er selvfølgelig masser af aggression indblandet i sagerne, de schweiziske gutter er temmelig vrede, men det hører sig jo med. De er gode til at indarbejde grooves og hooks og hvis man ikke er for glad for hardcore og kan abstrahere fra de hardcore elementer der er. Får man sgu en meget habil og thrashet skive. Der er faktisk utroligt mange elementer på skiven, som minder om Hatesphere, så kan du selv beslutte om det er godt eller skidt.

Skiven er indspillet at Tue Madsen og han har sgu givet drengene en smadrende lyd. Der bliver ikke taget gidsler, musikken tordner ud af højtalerne og får naboerne til at skrige om nåde. Produktionen er tung, klar og ligefrem, den passer sgu rigtigt godt til musikken.

Det er en meget habil og tonsende skive som Cataract har udgivet. Og hvis man erhverver sig teksterne, er der helt sikkert også masser af substans bag al vreden. Hardcore moshere vil gå helt amok over denne skive og nogle thrashere kan også være med her. Selv jeg finder denne skive underholdende, dog kunne jeg godt undvære Fedo’s Zack De LaRocha efterligning, det holder sgu ikke helt. Men derudover en monsterhabil og tung skive.

7/10