Manticora - 8 Deadly Sins [Massacre/Intromental 2004]

Så er danske Manticora klar med deres nyeste skud på stamen "8 Deadly Sins", som er et koncept album omhandlende en døende mand, der tænker tilbage på sit liv. Det er ikke fordi at jeg har hørt meget af bandets tidligere materiale, men hvis det har samme standard, som det har på skiven, så er det en stor fejl.

Bandets byder på episk power metal af høj klasse, med en del progressivitet. Kompositionerne er godt opbyggede og levner ikke en tid til kedsomhed. Hele tiden sker der noget, hele tiden udvikler numrene sig. Albummet står rigtigt stærkt som en helhed, men også de enkelte numre virker perfekt alene.

Musikalsk er det svært at sætte en finger på nogle af musikernes præstationer. Der bliver serveret lækkert guitarspil i overflod. Vokalen er stor og flot og passer godt ind i de forskellige numre. Kor arbejdet er placeret de rigtige steder og giver den ekstra dimension, som der er meningen med det. Bassen leverer flotte linier og har meget god plads lige bag guitaren. Trommerne kører af sted, med en tæskende lilletromme og hamrende stortrommer og mere dæmpet spil på visse steder, men godt og varieret trommespil. Keyboardspillet på albummet er leveret af Finn Zierler og det er godt. Det er placeret på de rigtige steder og giver altid en ekstra tand til atmosfæren og bringer af og til lidt mystisk over udspillet.

Albummet er indspillet i Jailhouse med Tommy Hansen ved roret og han har styret bandet sikkert i havn. Lyden er stor og luftig og passer perfekt til musikken. Instrumenterne er flot adskilte, men spiller alligevel godt sammen og de ligger alle godt i mixet.

Det er en meget flot og stor skive som Manticora her har præsteret. Den er god første gang, men endnu bedre efter 20 gennemlytninger. De skal nok åbne både øjne og ører i det store udland. Det er utroligt så mange bands som vi for tiden har herhjemme, som leverer metal af en utrolig høj standard, det er sgu godt! Denne her skive stryger også ind på en sikker top placering af suveræne danske udgivelser i år.

9½/10