Process – Pòg Mo Thòn [Demo 2003]

En eller anden gang har jeg vist hørt Process’ navn, men jeg er temmelig sikker på at jeg aldrig har hørt bandets musik. Det er en synd, hvis deres 2 første demoer har samme kvalitet, som dette tredje, fra kvintetten.

Stilen er en gang hårdt pumpet thrash, med brutale og tunge tendenser fra death metal, samt nogle melodiske elementer, der krydrer og skaber god variation. Vokalen spænder fra voldsbrutal thrash skrigen, til en growlende motherfucker vokal, til skøn skønsang. Skønsangen kræver lidt tilvænning, det gjorde det i hvert fald for mig. Først virker det som om at den er malplaceret i det overvejende brutale univers. Men som tiden går, så virker vokalen i den store sammenhæng.

Kompositorisk er numrene også godt opbyggede og meget varierende. Vi bliver budt på mange elementer i hvert nummer, selv om det er de samme elementer der går igen i numrene. Så er nichen som Process har fundet fed, og ikke noget som man hører så meget til længere.

Lyden er også i top, og det er da også wonderboy, Jacob Hansen der har drejet på knapperne og givet Process en fed, kraftfuld og meget dynamisk lyd.

De første par gange jeg hørte skiven, var jeg lidt skeptisk over de, til tider, sjove vokal arrangementer og de tekniske indslag, samt melodierne. Men som man kommer ind på skiven, så går det hele sammen og skaber den højere enhed, man nogle gange savner. Bandet burde sgu blive signet på baggrund af denne demo. Både musikalsk og produktionsmæssigt, er bandet foran nogle af de bands, der allerede er signet rundt omkring!

8/10