Nightrage - Descent Into Chaos [Century Media/Target 2005]

Dette svensk/græske band fik en del opmærksomhed, samt gode reaktioner med deres debut skive "Sweet Vengeance". Den har jeg ikke hørt, men da line-uppet består af blandt andet Tomas "Tompa" Lindberg af Gus G, var der en chance for at det vil være godt.

Stilen er melodisk død, aggressivt og hårdtslående her og der og blødt og kedeligt på andre tidspunkter. Det er som om at noget af bandet vil hive fat i den tidlige melodiske svensker død, imens Gus G hellere vil leverer lir. Manden er jo en superfed guitarist og leverer alt for fede ting. Oftest ville nogle af de ting han leverer herpå, passe bedre til et af hans power metal bands. Oftest bliver det for blødt og pænt, til den stil der ellers til tider bliver lagt for dagen.

Der er en del fed musik på skiven, men også meget der er hørt før. Man skulle tro at Nightrage til tider var et tribute band til den tidlige svenske melodiske scene. Tompa's vokal gør det heller ikke bedre, da det unægtelig leder tankerne hen på At The Gates, selvom han dog gør meget for at variere sit growl.

Musikalsk bliver der leveret en udmærket indsats, men ren kompositionsmæssigt er skiven meget kedelig. Jeg har flere gange taget mig selv i, at have glemt hvad jeg lyttede til, under anmeldelsen af "Descent Into Chaos" og det burde ikke ske, hvis musikken var gribende. Fans af svenskerdød vil nok falde på halen over skiven og så medvirker Mikael Stanne på et nummer og Fredrik Nordström leverer lidt keyboard et par steder, så salgsargumenterne er i orden. Dog er skiven halvkedelig og lidt intetsigende i længden.

3/10