Fates Warning - FWX [Metal Blade/Target 2004]

Fates Warning har en del fede skiver i bagagen og er kendt for at lave kvalitetsmateriale. Jeg skal tilbage til "A Pleasant Shade Of Gray" for at finde den nyeste skive som jeg har hørt med den. Der er dog også kun "Disconnected" fra 2000 imellem den og dette nye album.

Jeg havde ikke de store forventninger til albummet, da man som altid har stor chance for at blive skuffet, når gamle gudebands udgiver nyt materiale. Der skulle dog ikke gå mange sekunder af det første nummer, før at det stod klart at Fates Warning mener det meget seriøst. Lyden på albummet er skarp men organisk og flydende, let og elegant, men stadig hårdtslående. Instrumenterne lyder rigtigt godt og udfolder sig perfekt. Joey Vera's bas er stor og flot og han leverer som oftest rigtigt fedt og opfindsomt spil, til mere klassiske dyder. Mark Zonder bag trommerne styrer rytmerne med sikker hånd, leverer atmosfærisk perkussion, til tider lidt fusionsspil og til andre tider mere hårdtslående spil.

Mainman Jim Matheos leverer som for det meste suverænt guitarspil, manden kan jo alt med de seks strenge. Hårde metalliske riffs, suverænt solo arbejde, atmosfærisk akustisk spil og så skriver han gode sange. Kompositionerne på "FWX" er store og mættede med spændings og stemningsmomenter. Der er en overflod af gode detaljer og drivende momenter og der bliver holdt en flot fokus på numrene, selvom progressiviteten i musikken ikke fornægter sig.

Ray Alder leverer også en flot vokal, han har en stor stemme og han gør godt brug af den på "FWX". Musikken er flot alene og tryllebinder en, men sammen med vokalen går det hele op i en større enhed og alt bliver ekstatisk.

Dette er uden tvivl et af 2004s stærkeste progressive albums, albummet indeholder simpelthen alt hvad man som fan af musikken og Fates Warning kan ønske sig. En meget moderne udgave af bandet, men i tråd med fordums udvikling, samtidig med at rødderne dybt plantet i den musikalske fortid, uden at det på noget tidspunkt stagnerer. Jeg kan ikke finde nogle fejl ved dette album og selv efter mange gennemlytninger og lang tid med det, er jeg ikke blevet træt af det og det sker heller ikke foreløbig. Det hele kører som smurt i en superolie og kæden er end ikke tæt på at falde af på noget tidspunkt. Dette er sublimt!

10/10