VA – Nordic Metal – A Tribute To Euronymous [Karmageddon/Target 2004]

Genudgivelse på genudgivelse er hvad Karmageddon Media bombarderer os med i deres forsøg på at få et fodfæste. Hvor mange af udgivelserne fra denne blitzkrieg er så berettigede? Ikke mange hvis du vil have min mening, men det er denne dog på sin vis.

Det her er kompilationen som Mayhem mastermind Euronymous arbejdede sammen med Paul Thind fra Necropolis Records, for at få udgivet i den store verden, så alle værdige black metal hoveder kunne høre hvad der foregik af onde ting i Norge og Sverige. Inden udgivelsen af skiven, blev Euronymous så slået ihjel (den historie burde i alle kende, eller så er i gået forkert!). I stedet for hyldesten til nordens metal, blev skiven dedikeret til Euronymous’ minde. Albummet blev udgivet i et limiteret oplag, da den kun var tilegnet eliten. Men nu er den så blevet genudgivet og kommer nu i hver mands eje. Efter "The Black Circle’s" doktrin og black metallens (efterhånden glemte) etik burde skiven nok ikke have været genudgivet, men det er den nu blevet alligevel.

Skiven byder på 15 klassiske skæringer indenfor genren, hvor kun Abruptum, Enslaved og Arcturus falder ved siden af black metal spektret, men begge bands var med da det skete og har markeret sig stærkt på deres respektive scener. Skiven er alle pengene værd lige meget fra hvilken vinkel man anskuer det. Der er dog enkelte numre der går den mere værd, en de mønter du smider på skranken. De 2 Mayhem demo numre med Dead på vokal, der er svært opdrivelige og det allerfedeste og bedst lydende Mayhem materiale. Nummeret ’Ærie Descends’ med Thorns. De 2 Mysticum numre et fra deres svært tilgængelige skive "Into The Streams Of Inferno" og så et eksklusivt nummer. Et ikke udgivet nummer med Abruptum, som også er det fedeste nummer de har lavet. Samt nogle af de fedeste numre de resterende bands har kreeret.

Der er vel ikke så meget at gøre, nu hvor skiven er på markedet igen. Det er bare med at komme af sted, det er sjældent at man finder sådan en fejlfri skive og så mange klassikere samlet på et sted. Derudover så er bookletten også fed og med nogle gode liner notes. Det var sådan her den anden bølge startede og for min skyld måtte det også godt have fortsat sådan!

10/10