HateSphere – Ballet Of The Brute [Scarlet/Target 2004]

Vi er nu nået til 3. fuldlængde skive fra de århusianske drenger i HateSphere og de byder sgu endnu engang op til hårdtpumpet bal.

Fra første strejf af strengene, er der dømt tungt death metal smadder. Stilen fra det tunge ’Release The Pain’ nummer fra minien "Something Old…" bliver fortsat. Der er er thrashede riffs tilstede, men det er den tungere død, der nu styrer agendaen. Der bliver også growlet mere fra Bredahl’s side, der er ikke så mange høje skrig tilbage, og det passer egentligt mig fint.

Et af de problemer jeg har haft med bandets 2 første skiver, var den manglende energi. Bandet oser af energi på scenen, men den har sgu manglet på skiverne. Den energi har bandet nu formået at få lagt på bånd, og det er med til at gøre denne skive fed.

Kompositionerne er også fede og svinger fedt. Der er mange gode hooks og mange fængende riffs. Drengene kan deres death og thrash historie og har øre for at sætte riffs sammen der smadrer og hænger ved. Deroveni ganske fedt basspil samt hårde trommer.

Det her er HateSphere’s fedeste og mest fuldendte skive til dato. Den hænger ved efter et par lyt og bliver mere og mere smadrende. Den bliver ikke kedeligt med det samme, det er musikken for fed til. Derudover hjælper de eksperimenterende vokaltyper fra Bredahl også med til at holde interessen fanget, selvom det ikke altid virker ligegodt. Som f.eks. den melodiske vokal i ’Last Cut, Last Head’, den kunne jeg sgu godt undvære, for alverdens svenske bands har efterhånden lavet noget lignede i mange år. Men når det er sagt, så er skiven sgu en fed og rimeligt varieret satan, der viser en del nye sider af bandet.

8/10