Dimmu Borgir/Old Man’s Child – Devil’s Path/In The Shades Of Life [Karmageddon/Target 2004]

Så er det endnu engang tid til at se disse 2 mini albums fra de 2 norske horder på CD igen. Hammerheart udgav i 1999 denne skive, med titlen "Sons Of Satan Gather For Attack", og nu det så tid til det igen. Dimmu Borgir’s del stammer fra 1996, I perioden imellem ’Stormblåst" og signingen med Nuclear Blast. Old Man’s Child del udkom i 1994 og var egentligt ment som en demo. Men Hot Records, som stod for udgivelsen af begge skiverne her, synes den var fed og fortjente at komme på CD.

De 2 numre som Dimmu Borgir selv har kreeret til deres del. Repræsenterer noget af de fedeste materiale de har lavet. Stemningsfyldt black metal med fængende melodi arbejde, lidt hen ad Dissection. Derudover er keyboardet også holdt i baggrunden, og bliver kun brugt til at give lidt atmosfære. 2 udmærkede numre som burde være iblandet Dimmu fans favoritter. Derudover har bandet lavet 2 versioner af Celtic Frost’s ’Nocturnal Fear’. Den ene i en Dimmu Borgir/black/thrashet stil og så en i god gammel Celtic Frost, næsten Hellhammer stil. Hvor Shagrath bøvser det bedste han har lært, han er ingen Tom G. Warrior, men klarer det fint.

Old Man’s Child leverer det klart fedeste materiale i deres karriere på deres del af denne skive. Mørkt, tungt og meget atmosfærisk black metal inspireret metal, med et teknisk præg. Numrene er stort opsatte, men bliver ikke ødelagt af alt for pæne lydflader og musik, som det er sket på studie albummene. Har er den mørke, næsten episke stemning holdt hele vejen igennem. Derudover er Tjodalv’s mørke og dybe skrig også fedt og passende til musikken.

Alle nutidige fans af de 2 bands burde gøre sig selv den tjeneste at tjekke skiven her ud. Det er sgu vigtigt at kende de forskellige bands fortid. Og nu er musikken på de 2 udspil også ganske fedt. Især den episke og meget atmosfæriske stil som Old Man’s Child ligger for dagen.

8/10