Helheim – Yersinia Pestis [Massacre/Nordic Metal 2003]

Norsk pagan/viking metal er hvad Helheim’s label kalder nordmændene’s 4 fuldlængde skive. Jeg vil nu nøjes med halv kedelig thrash med lidt folk influenser og lidt elektronik.

For fra første anslag på guitaren, så er det mørke thrash riffs der vælter ud af højtalerne og sådan fortsætter det igennem hele albummet. Selvfølgelig er der også noget guitar arbejde orienteret imod både death og black metal. Men thrashen er det altoverskyggende. Trommerne leverer forudsigelige, altså temmelig kedelige mønstre, som aldrig rigtigt gør noget væsen af sig.

Vokalen er oftest hæderlig og fuld af vrede og følelse, bedst lyder det dog når teksten er på norsk. Det passer også bedre ind i musikken’s helhed. Dog sker det at en af vokalisterne får en hjerneblødning og lyder helt ad helvede til.

Skiven er indspillet i Grieghallen og efter de seneste skiver jeg har hørt derfra, så burde det være rigtigt godt. Men jeg ved sgu ikke om Pytten har været fuld eller om Helheim bare ville have en middelmådig produktion. Skiven lyder noget gammeldags og rodet, det har sikkert været intentionelt, men jeg synes sgu bare at det falder lidt ved siden af. Især kontrasten imellem de larmende guitarer og den gammeldags klaprende trommelyd og de elektroniske elementer lyder ikke godt.

Det er sgu ikke verdens fedeste skive at Helheim denne gang har fået lavet. Den bliver meget hurtigt trættende at lytte på. Derudover er materialet kedeligt og repeterende og så kan jeg ikke rigtigt forliges med den gammeldags produktion og de elektroniske elementer. Derudover er der mange ting der falder ved siden af. Ideerne er da helt sikkert gode nok, de virker bare slet ikke i praksis, prøv igen!

III