The Vision Bleak – The Deathship Has A New Captain9 Songs Of Death, Doom And Horror [Prophecy/VME 2004]

Dette er det nye band som Empyrium mastermind Schwadorf har kreeret. I stedet for at kreere stemningsfulde numre inspireret af den store natur. Skaber manden nu endnu mere stemningsfulde numre, inspireret af horror genren og nogle af de store gamle forfattere og deres historier.

Formår bandet så at opbygge store flotte stemninger, der indgyder kulde og frygt hos lytteren? Ligesom Lovecraft’s Mountains Of Madness gjorde hos læseren. Ja, det formår bandet, de formår at opbygge nogle mørke og skræmmende atmosfærer, der nok skal blive garant for et mareridt eller 2.

The Vision Bleak gør meget brug af nogle tilnærmelsesvis klassiske horror temaer. Som de leverer på keyboard eller piano, dem følger den tunge guitar løst og det skaber en suveræn atmosfære. Den tunge guitar som styrer ofte styrer lydbilledet, har en lækker, lidt desperat tone, der sammen med al synth arbejdet kreerer billeder i hovedet på lytteren.

Vokalmæssigt står den på mandlig, vel noget der kan kaldes spoken word, eller stille og afdæmpet sang. Oveni det er der kvindelig klagesang og uhyggeligt hvisken på alle tænkelige og utænkelige måde.

Det er et rigtigt fedt album som duoen her har fået bygget op. De har lavet et koncept og ført det ud i livet. Versionen som jeg sidder med her, er endda kun et råmix, men det lyder faktisk rigtigt godt, med den rå tone det har. Men den færdige version er måske lidt anderledes. Derudover kommer der en limiteret version med en bonus CD med 5 af numrene, indspillet af et streng-ensemble. Til en aften i uhyggens tegn er denne skive perfekt, glem alt om dårlige horror film. Sluk lyset, start denne skive og luk øjnene og uhyggen starter helt af sig selv, i form af billeder for dine øjne.

9/10