Aeternus – Ascension Of Terror [Karmageddon/Target 2003]

Grunden til at denne skive skal genudgives, kun 2 år efter den originale udgivelse, har jeg svært ved at se. Godt nok er Hammerheart lukket og Karmageddon opstået, men… Og så er der de 5 bonus numre her på skiven, som alle er udgivet på kompilationsskiven "Burning The Shroud". Men hvad ved jeg, det kan være de originale oplag er væk, hvis det er tilfældet er det jo godt nok og så er skiven også rimelig fed.

Den står på grumt og lettere kaotisk death metal hele vejen igennem på skiven. De mørke dark metal dage er næsten væk. Dog er der stadig masser af atmosfære over numrene, det træk tror jeg da heldigvis aldrig at bandet mister. Der er en god fart over det meste af materialet, men tempoet er godt varieret. Skindbanker Erik viser virkeligt sine evner bag tønderne, han spiller sgu fedt.

Numrene som Ares har skrevet er også fede og mere varierede end det tidligere har været tilfældet med bandet. Guitarspillet er også fedt og igen bliver der varieret meget imellem direkte og brutale riffs og mere melodiske riffs.

Som altid er skiven indspillet i Grieghallen og det betyder en luftig lyd, med god plads til instrumenterne. En fed guitarlyd og en straffende vokal.

Det første bonusnummer er titelnummeret fra "Dark Rage" 7"eren fra 1999 og det er fedt nok. Derudover bliver vi præsenteret fra de 4 live skæringer fra "Burning The Shroud". De er fede nok og indspilningen er meget fed, men ikke noget ud over det sædvanlige.

Sjovt nok står skiven og dens musik samt kompositioner stærkere i dag. End det gjorde dengang jeg anmeldte skiven for første gang, tilbage i 2001. Engang imellem er det sgu værd at grave nogle lidt ældre skiver frem. Dog betyder det også at metal scenen nok er ved at blive lidt for kedelig og forudsigelig, men mere om det en anden gang. Den her skive er i hvert fald fed og burde tiltale alle fans af mørkt death metal.

8/10