Wynjara - Human Plague [Nocturnal Art/Target 2004]

Før denne skive endte I min postkasse, havde jeg kun hørt om dette amerikanske band, som nu åbenbart er bosiddende i Australien. Det meste var positivt og umiddelbart faldt beskrivelsen af Wynjara's musik i min smag. Dog er det dumt at forvente noget før man selv har hørt skidtet.

Bandet leverer kontant og hårdtslående death metal som udgangspunkt. Dog bliver der flettet mange melodier indover musikken, som indgyder en hvis isende atmosfære. Til andre tider smadrer de derudaf med onde og dybe growls og flænsende strenge.

Det er Divine Empire guitarist J.P. Soars og Jason Morgan der står for de 6 strenge og de har begge store talenter. Kompositionerne er velskrevne og hænger ved. De skiller sig ud fra andet der er på gaden for tiden og viser at hård brutalitet, ondskab, kulde, teknik og melodi kan forenes i en skøn samhørighed. Trommerne er programmerede, men lyder godt og sparker gevaldigt røv. Kanon programmeringsarbejde. Vokalen bliver leveret af Brooks Rose og han leverer et dybt monstergrowl, men pænt varieret igennem skiven.

Lyden er meget hårdtslående, ligesom brutaliteten på skiven. Meget klar og leverer de forskellige detaljer godt. Guitarerne går klart igennem og alle de små detaljer, står som klare stjerner på himlen.

Jeg er meget overrasket hvor fede og tekniske Wynjara er, oveni den overbrutale atmosfære de ligger for dagen. Personligt kunne jeg godt have været foruden synth tracket 'Rebirth', men damn hvor er den instrumentale slutter 'Aftermath' stor. Alt for meget fedt, veldisponeret, teknisk og perfekt leveret musik på en skive. Det bliver spændende at høre mere til bandet.

8½/10