Sirenia - Sirenian Shores [Napalm/Target 2004]

Jeg er temmelig sikker på at dette er mit første mode med norske Sirenia, endnu et af de bands der har skræmt mig væk, på grund af omtalen af dem. Gotisk metal med alt hvad det indebærer af grimt growl, smukke kvindevokaler og masser af synth. Holder den tesis så? Måske er dette ikke det bedste sted at begynde, da dette er en miniskive med et reelt nummer, et remix, en akustisk version af et ældre nummer, et cover nummer og en outro.

Det nye nummer 'Sirenian Shores' er et stort opsat gotisk metal nummer, akkurat ligesom min fordom, beskrev stilen tidligere her i anmeldelsen. Pompøst atmosfærisk metal, smurt ind i synth og skiftende vokaler. Det er ikke dårligt, men heller ikke godt, lidt for kunstigt opsat, efter min smag og så rammer det ikke rigtigt en stemning, som jeg kan forholde mig til, det er lidt for glad. Det samme gælder remixet af 'Save Me From Myself'. Jeg kender ike originalen, men remixet er en glad og temmelig uptempo sag, med noget træls lydende synth helt i forgrunden.

Den akustiske version af 'Meridian' er det mest stemningsfyldte og rent klingende nummer på skiven. Atmosfæren som bandet rammer med den dæmpede lyd og den melankolske violin er kanon, det ville være fedt hvis de leverede et album som det. Nummeret som Sirenia har valgt at lave et cover af, er Leonard Cohen's 'First We Take Mahattan', og det formår bandet at omforme ganske udmærket. Det er sammen med 'Meridian' højdepunktet på skiven.

Jeg ved ikke helt om denne skive er pengene værd. Sirenia fans vil selvfølgelig falde på halen, sådan er det. Men for os andre dødelige, kommer der nok mere interessante udspil, som både tid og penge kan bruges mere fornuftigt på.

4/10