Vader - The Beast [Metal Blade/Target 2004]

Jeg glæder mig altid til at høre nyt materiale fra Vader. Nogle gange kan jeg ikke helt forstå hvorfor, da bandet som regel skuffer mig. Men jeg håber vel inderst inde at bandet vil levere noget lig med "De Profundis" eller "Litany" igen.

På denne nye skive bruger de groovede elementer som bandet igennem de sidste mange år er begyndt at inkorporere. Men den vilde kaos og hurtige smadder, som gjorde "Litany" fed, samt de mørke og mystiske atmosfærer, som gjorde "De Profundis" til et klassealbum er også at finde på "The Beast". Desværre mudrer Peter og kompagni, for meget rundt i de nyere inspirationer, til at de genfundne elementer kommer helt til deres ret.

Det virker til at bandet har indset at deres sidste par udgivelser har været for kedelige i længden og har prøvet at sammensmelte nogle af deres gamle dyder, sammen med deres nyere ting. Det virker ikke helt i mine ører, det bliver en sjov sammenblanding, der med tiden hurtigt bliver halv kedeligt.

Mit favorit nummer på skiven er 'The Zone', som lige så godt kunne have været på "De Profundis' og det siger vel egentligt alt. Resten af numrene glider hen i en halvkedelig grå masse, som man ikke rigtigt ligger mærke til, det ligner slet ikke Vader.

De få numre der rykker lidt i mig på denne skive, er dem der minder mig om "De Profundis", selvom de ikke når samme højde, da de ikke indgår i den skives sammenhæng. Det virker som om at Vader er ved at være lidt trætte, måske skulle de hoppe af tour ræset i et års tid og finde sig selv igen. Jeg ved at bandet har evnerne til at levere federe materiale, end det der er at finde på "The Beast", som er en halvkedelig gang tungt death metal, med et par gode riffs, lidt blastbeats, lidt atmosfære og nogle malplacerede guitar soloer.

5/10