Kreator - Enemy Of God [SPV/Target 2005]

Det er ved at være et stykke tid siden at Kreator's forrige skive "Violent Revolution" så dagens lys. Det var tilbage i 2001, så da det rygtedes at en ny skive var på vej, var der mange der blev glade. En af den var undertegnede, som både glædede sig til dagen hvorpå der ville dukke lyd op på skiven, samt frygtede den lidt. Ville Kreator fortsætte deres smadrende thrash attack, eller ville de til at eksperimentere igen, der var mange spørgsmål.

Dog bliver alt tvivl til skamme, så snart de første toner forlader højtalerne. Det er Kreator som vi kender dem. Mille's hidsige og smadrende guitar riffs bliver kastet ud i stuen. Lead efter lead skriger til himlen. Trommerne tæsker af sted og leverer tørre dobbelt stortromme hug. Og den bidende vokal skriger 'Enemy Of Gooood', Kreator er tilbage ligeså aggressive og hårdtslående som vi kan lide dem.

Der er ikke sket meget hvad angår lyd og opbygning af numrene siden "Violent Revolution". Det er klassisk Kreator smadder hen af "Extreme Aggression" stilen. Velstrukturerede og hårdtslående numre med et teknisk tilsnit.

Det der bider sig fast efter en del gennemlytninger er det melodiske tilsnit som Kreator har påtaget sig. Der er meget der minder om den svenske lidt blødere melodiske death metal scene. Masser af harmoniske og disharmoniske melodi lege og deslige. Bare tag en lytter til nummeret 'Voices Of The Dead', det bliver ikke mere tydeligt. Det er slet ikke dårligt at bandet er begyndt at lege med de ekstreme melodier. Det gør skiven en del mere spændende og interessant.

Lyden er hårdtslående og kontant. Guitarerne og vokalen bliver kastet ud af højtalerne. De mange leads og melodiske lege har masser af rum at udspille sig på. Og den tørre trommelyd passer godt til musikken.

Det er en fed skive som Kreator endnu engang har leveret. Og umiddelbart lader det til at "Enemy Of God" har en længere levetid end "Violent Revolution". Bedre og mere sammentømrede kompositioner og tonsvis af aggression. Det bliver nok svært at finde en bedre julegave end denne, til de mange hungrende thrash hoveder, selvom den først ser dagens lyd i starten af januar.

8½/10